Kapitein Greenpeace: ‘Ik zag dat er steeds minder vis was’

Aan boord van de Arctic Sunrise (49,60 x11,50 meter) is het een drukte van jewelste. Overal wordt gewerkt. Het schip van de milieuorganisatie Greenpeace ligt bij de Oranjewerf in Amsterdam voor reparaties aan het ruim en vervanging van de generatoren. In het ruim was op volle zee in slecht weer een container losgeschoten, rollend zorgde de kolos voor veel schade. ‘We hebben geen idee hoe de container is losgeschoten, dat wordt nog onderzocht’, zegt kapitein Derek Nichols (60).

Vrijwilliger Greenpeace

Door Tessa Heerschop
De Arctic Sunrise ligt vijf weken lang bij de Oranjewerf. Het valt op dat aan boord op het eerste gezicht niet zo ‘schoon’ wordt geleefd als je zou verwachten op een schip van Greenpeace. Aan boord staan oude wasmachines, zonder A-label, in de keuken is geen biologisch eten en het licht brandt overal. ‘De lichten staan vrijwel continu aan boord aan, uit veiligheidsoverwegingen. Het blijft wel een zeeschip. We hebben inderdaad één grote televisie in de huiskamer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kapitein Greenpeace: ‘Ik zag dat er steeds minder vis was’ | Schuttevaer.nl

Kapitein Greenpeace: ‘Ik zag dat er steeds minder vis was’

Aan boord van de Arctic Sunrise (49,60 x11,50 meter) is het een drukte van jewelste. Overal wordt gewerkt. Het schip van de milieuorganisatie Greenpeace ligt bij de Oranjewerf in Amsterdam voor reparaties aan het ruim en vervanging van de generatoren. In het ruim was op volle zee in slecht weer een container losgeschoten, rollend zorgde de kolos voor veel schade. ‘We hebben geen idee hoe de container is losgeschoten, dat wordt nog onderzocht’, zegt kapitein Derek Nichols (60).

Vrijwilliger Greenpeace

Door Tessa Heerschop
De Arctic Sunrise ligt vijf weken lang bij de Oranjewerf. Het valt op dat aan boord op het eerste gezicht niet zo ‘schoon’ wordt geleefd als je zou verwachten op een schip van Greenpeace. Aan boord staan oude wasmachines, zonder A-label, in de keuken is geen biologisch eten en het licht brandt overal. ‘De lichten staan vrijwel continu aan boord aan, uit veiligheidsoverwegingen. Het blijft wel een zeeschip. We hebben inderdaad één grote televisie in de huiskamer.

  • Schip van Greenpeace in Amsterdam na ongeluk

We zitten hier drie maanden, dan wil je een film wel op een goed scherm zien, op een schip wordt ook geleefd’, verontschuldigt de kapitein zich. De MaK 9M452AK dieselmotor van 2945 pk van het schip is nog origineel uit 1975, maar het schip heeft wel een moderne schroefas-afdichting, zodat het geen vet of olie lekt. ‘En op de werf doen we er alles aan om zo gifvrij mogelijk te schilderen. We recyclen alle afvalstoffen en proberen zo schoon mogelijk te werken’, zegt Nichols.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer