Het vervoer van containers per binnenvaartschip is vorig jaar onverwacht gekelderd met 37%. In 2022 werd 47,1 miljoen ton per container vervoerd, in 2023 daalde dit naar 29,5 miljoen ton. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat.
Vooral Duitse bedrijven kozen ervoor vracht over de weg te transporteren. Maar waarom is deze reverse modal shift in gang gezet? Wouter van der Geest zet het vanmiddag helder uiteen. Ook doet hij een aantal voorspellingen over de binnenvaart in het algemeen. In hele binnenvaart is het totale vrachtvolume in 2023 5% gedaald, van 301 miljoen ton naar 286 miljoen ton.
Vorige week werd ook bekend dat Panteia onderzoek heeft gedaan naar de invoering van biobrandstoffen in de binnenvaart. Onderzoekster Rolien Holster deelt haar bevindingen.
Vanmiddag om 16:00 uur zijn Wouter van der Geest en Rolien Holster live te gast in Studio Schuttevaer.