Veel overlast winterweer voor containervaart

‘De scheepvaart heeft weinig last van het winterweer in de Rotterdamse haven’, zegt Tie Schellekens, perswoordvoerder van het Havenbedrijf. ‘Alleen in de containerhaven van APM staan de kranen omhoog en de Delfshavense Schie is bevroren. De vaarwegen blijven door het drukke scheepvaartverkeer open. Vorig jaar begon er op het Hartelkanaal pas na vier weken vrieskou ijsvorming aan de oevers.’ Ook in Amsterdam is er voor de scheepvaart weinig overlast, volgens woordvoerster Anja Vonk. ‘Er vallen geen bedrijven stil en alle vaarwegen zijn nog vrij.’

Door Tessa Heerschop
Hoewel de vaart begaanbaar blijft, is het op de wal in Rotterdam armoetroef.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Veel overlast winterweer voor containervaart | Schuttevaer.nl

Veel overlast winterweer voor containervaart

‘De scheepvaart heeft weinig last van het winterweer in de Rotterdamse haven’, zegt Tie Schellekens, perswoordvoerder van het Havenbedrijf. ‘Alleen in de containerhaven van APM staan de kranen omhoog en de Delfshavense Schie is bevroren. De vaarwegen blijven door het drukke scheepvaartverkeer open. Vorig jaar begon er op het Hartelkanaal pas na vier weken vrieskou ijsvorming aan de oevers.’ Ook in Amsterdam is er voor de scheepvaart weinig overlast, volgens woordvoerster Anja Vonk. ‘Er vallen geen bedrijven stil en alle vaarwegen zijn nog vrij.’

Door

Tessa Heerschop

Hoewel de vaart begaanbaar blijft, is het op de wal in Rotterdam armoetroef.

  • Overige binnenvaart blijft op koers

De Alliantie Zeecontainervervoerders (AVZ) van Transport Logistiek Nederland (TLN) klaagt in een persbericht over het winterweer: ‘Storingen in de terminal en douanesystemen, gesloten slagbomen, winterse weersomstandigheden, uitval van kranen en heftrucks, piekdrukte op depots tot zelfs een complete stroomuitval waren afgelopen weken eerder regel dan uitzondering.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer