KVNR: ‘EU zadelt reders op met vluchtelingen’

Nu de EU zelf geen schepen meer heeft in de wateren van de Middellandse Zee, legt het de verantwoordelijkheid voor het redden van bootvluchtelingen in feite neer bij de koopvaardijschepen. Dat concludeert Cathelijne Bouwkamp, specialist Maritime law and Security bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), in een interview met Nieuwsblad Transport.

Bouwkamp signaleert een sterk afgenomen stroom bootvluchtelingen, vooral in vergelijking met de jaren 2014-2015, maar kapiteins hebben nu vooral een probleem met het ontschepen van vluchtelingen. Ze zitten daarmee klem tussen enerzijds hun verplichting om de SAR-aanwijzingen van het MRCC op te volgen (de Solas-verplichtingen, red.), en anderzijds de verplichting uit het Vluchtelingenverdrag om vluchtelingen naar een veilige haven te brengen, waar de EU amper aan meewerkt.

Bouwkamp: ‘Zowel het coördinerende MRCC als de vlaggenstaat van het schip hebben een inspanningsverplichting om zo snel mogelijk een veilige haven te vinden voor de betrokken schepen. Die inspanningsverplichting lijkt zeer ruim geïnterpreteerd te worden door de lidstaten: ze bellen wat andere lidstaten en dat was het.’

Primair probleem

Voor koopvaardijschepen ontstaat daarmee een primair probleem, legt de KVNR-specialist uit. ‘Je moet drenkelingen oppikken, maar je moet ook de veiligheid van schip en bemanning waarborgen, en zorgen voor minimaal reisoponthoud – een recht dat ook in het Solas-verdrag staat. De houding van de lidstaten maakt het de reders onmogelijk deze laatste twee verplichtingen na te komen.’

Wat moet er gebeuren? Bouwkamp in NT: ‘Wij willen een fatsoenlijke oplossing voor de vluchtelingenproblematiek, en die moet via de EU tot stand komen. We worden nu gebruikt als een soort overheidsdienst: de EU heeft geen schepen meer in het water, NGO’s die vluchtelingen oppikken worden afgestraft – dan zijn alleen wij er nog om mensen uit het water te halen. De EU moet aangeven bij welke veilige havens kapiteins terecht kunnen, en goede afspraken maken over wie ze gaat opnemen. Niet drie weken overleggen terwijl een schip met vluchtelingen aan boord zit. Het probleem wordt nu bij de reders gelegd, maar dat is echt niet de juiste plek voor deze verantwoordelijkheid.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KVNR: ‘EU zadelt reders op met vluchtelingen’ | Schuttevaer.nl

KVNR: ‘EU zadelt reders op met vluchtelingen’

Nu de EU zelf geen schepen meer heeft in de wateren van de Middellandse Zee, legt het de verantwoordelijkheid voor het redden van bootvluchtelingen in feite neer bij de koopvaardijschepen. Dat concludeert Cathelijne Bouwkamp, specialist Maritime law and Security bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), in een interview met Nieuwsblad Transport.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer