Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachten en koopprijzen

De vrachten voor moderne capesizers stijgen en daardoor stijgt ook hun waarde. China produceert staal als nooit tevoren en de ijzererts komt vooral uit Brazilië. De charterhuren liggen tussen $ 25.000-26.000 per dag. De Griekse rederij Eastern Mediterranean verhuurde de Gortynia (182.600 dwt, 2015) aan mijnbouwer Rio Tinto voor een periode van drie jaar voor $ 23.300 per dag.

Voor de kleinere droge-bulkschepen stijgen de waarden ook, maar lang niet zo snel als voor de capesizers. Een moderne capesizer zou nu rond $ 36,5 miljoen liggen, voor een panamax zou dat rond $ 22 miljoen zijn en voor moderne supramaxen rond $ 22 miljoen. Maar als de huren en vrachten weer dalen gaan de scheepswaardes mee. De hogere inkomsten zorgen er ook voor dat minder droge-bulkschepen naar de sloperijen gaan. Bimco verwachtte dat dit jaar 12 miljoen deadweight naar de slopers zou gaan, maar dat is tot nu toe blijven steken op circa drie miljoen ton. Sommige rederijen maken voor het eerst in vijf jaar weer wat winst en hebben niet zo veel zin hun schepen nu te laten slopen. Begin 2020 gaan de IMO-regels in, maar veel rederijen besloten al scrubbers te installeren om aan die milieueisen te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachten en koopprijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachten en koopprijzen

De vrachten voor moderne capesizers stijgen en daardoor stijgt ook hun waarde. China produceert staal als nooit tevoren en de ijzererts komt vooral uit Brazilië. De charterhuren liggen tussen $ 25.000-26.000 per dag. De Griekse rederij Eastern Mediterranean verhuurde de Gortynia (182.600 dwt, 2015) aan mijnbouwer Rio Tinto voor een periode van drie jaar voor $ 23.300 per dag.

Voor de kleinere droge-bulkschepen stijgen de waarden ook, maar lang niet zo snel als voor de capesizers. Een moderne capesizer zou nu rond $ 36,5 miljoen liggen, voor een panamax zou dat rond $ 22 miljoen zijn en voor moderne supramaxen rond $ 22 miljoen. Maar als de huren en vrachten weer dalen gaan de scheepswaardes mee. De hogere inkomsten zorgen er ook voor dat minder droge-bulkschepen naar de sloperijen gaan. Bimco verwachtte dat dit jaar 12 miljoen deadweight naar de slopers zou gaan, maar dat is tot nu toe blijven steken op circa drie miljoen ton. Sommige rederijen maken voor het eerst in vijf jaar weer wat winst en hebben niet zo veel zin hun schepen nu te laten slopen. Begin 2020 gaan de IMO-regels in, maar veel rederijen besloten al scrubbers te installeren om aan die milieueisen te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer