Japanse ecoblend als stookolievervanger

Een consortium onder leiding van het Japanse Oshima Shipbuilding heeft een zogeheten Super Eco Fuel ontwikkeld, een variabele brandstofmix waarmee zeeschepen de in 2020 ingaande IMO zwavelnorm van 0,5% halen, waar nodig de 0,1% zwavellimiet voor SECA-gebieden en ook de IMO Tier III emissienorm op NOx-gebied.

Japanse ecoblend als stookolievervanger

Binnen emissienormen en geschikt zonder ombouw motoren

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Japanse ecoblend als stookolievervanger | Schuttevaer.nl

Japanse ecoblend als stookolievervanger

Een consortium onder leiding van het Japanse Oshima Shipbuilding heeft een zogeheten Super Eco Fuel ontwikkeld, een variabele brandstofmix waarmee zeeschepen de in 2020 ingaande IMO zwavelnorm van 0,5% halen, waar nodig de 0,1% zwavellimiet voor SECA-gebieden en ook de IMO Tier III emissienorm op NOx-gebied.

Japanse ecoblend als stookolievervanger
  • Binnen emissienormen en geschikt zonder ombouw motoren

  • Prijsverschil stook- en gasolie loopt vanaf 2020 snel op

Door Hans Heynen
Een soort brandstofmixer vermengt ter plekke GTL (Gas To Liquid) brandstof met LCO (Light Cycle Oil) en puur water tot een stabiele emulsie. LCO is een licht zwavelhoudend bijproduct dat tijdens het raffineren van ruwe olie vrijkomt (rond 15%). LCO is niet duur, maar heeft een laag cetaangetal en ontbrandt dus slecht. Het uit aardgas geproduceerde GTL heeft juist een hoog cetaangetal en ontbrandt heel goed. GTL bevat bovendien geen zwavel. De brandstoffen kunnen aan boord zo worden geblend dat de mix aan de zwaveleisen van het vaargebied (0,5% of 0,1%) voldoet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer