Zeevrachtenmarkt: Druk op de sloopprijzen

Er is druk ontstaan op de sloopprijzen. De sloperijen in Bangladesh, Pakistan en Turkije betalen minder en bovendien daalt de waarde van de Amerikaanse dollar. Bij Chittagong ligt circa 250.000 dwt scheepsruimte te wachten om te worden gesloopt. De sloperijen hebben voorlopig dus genoeg te doen en kunnen druk uitoefenen op de prijzen.

De Australische mijnbouw heeft problemen met het laden van ijzererts en die kunnen kennelijk niet snel worden opgelost. De ijzerertsuitvoer zal dit jaar waarschijnlijk zo’n drie miljoen ton lager uitkomen. Voor de capesizers is dat wellicht goed nieuws. China zal namelijk meer grondstoffen uit verder gelegen landen moeten importeren dat betekent meer zeemijlen voor de capesizers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Druk op de sloopprijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Druk op de sloopprijzen

Er is druk ontstaan op de sloopprijzen. De sloperijen in Bangladesh, Pakistan en Turkije betalen minder en bovendien daalt de waarde van de Amerikaanse dollar. Bij Chittagong ligt circa 250.000 dwt scheepsruimte te wachten om te worden gesloopt. De sloperijen hebben voorlopig dus genoeg te doen en kunnen druk uitoefenen op de prijzen.

De Australische mijnbouw heeft problemen met het laden van ijzererts en die kunnen kennelijk niet snel worden opgelost. De ijzerertsuitvoer zal dit jaar waarschijnlijk zo’n drie miljoen ton lager uitkomen. Voor de capesizers is dat wellicht goed nieuws. China zal namelijk meer grondstoffen uit verder gelegen landen moeten importeren dat betekent meer zeemijlen voor de capesizers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer