Stelselmatig te hoge rekeningen van havens China

Een onderzoek van NDRC, China’s National Development and Reform Committee (Nationaal Ontwikkelings- en Hervormings Comité) heeft uitgewezen dat Chinese havenbedrijven jarenlang stelselmatig teveel hebben gerekend voor de afhandeling van schepen en containers.

Reders werden gedwongen gebruik te maken van door de havens aangewezen sleepbedrijven. Container-handlingprijzen waren daarnaast stelselmatig te hoog en in contracten waren onredelijke bepalingen opgenomen, aldus het eindrapport van het NDRC na een onderzoek van twee maanden. De betrokken havens zijn onder meer Sjanghai, Tianjin,  Ningbo Zhousan en Qingdao.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stelselmatig te hoge rekeningen van havens China | Schuttevaer.nl

Stelselmatig te hoge rekeningen van havens China

Een onderzoek van NDRC, China’s National Development and Reform Committee (Nationaal Ontwikkelings- en Hervormings Comité) heeft uitgewezen dat Chinese havenbedrijven jarenlang stelselmatig teveel hebben gerekend voor de afhandeling van schepen en containers.

Reders werden gedwongen gebruik te maken van door de havens aangewezen sleepbedrijven. Container-handlingprijzen waren daarnaast stelselmatig te hoog en in contracten waren onredelijke bepalingen opgenomen, aldus het eindrapport van het NDRC na een onderzoek van twee maanden. De betrokken havens zijn onder meer Sjanghai, Tianjin,  Ningbo Zhousan en Qingdao.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer