Zeevrachtenmarkt: Veel draait om kolen en ertsen

In de droge-ladingmarkt profiteerden vooral de capesizers van een betere markt met huren die gemiddeld rond $ 14.000 per dag lagen, bijna het dubbele van vorig jaar. Maar reden tot juichen is dat nog niet. Die $ 14.000 zal voldoende zijn voor de operationele kosten, maar of het ook voldoende is voor aflossingen en de personeelskosten is de vraag.

Het lot van de capesizers ligt in handen van China. Stijgt de invoer van kolen en ertsen daar, dan zullen de huren mee stijgen. Daalt die echter onder invloed van milieumaatregelen en toenemende oppositie tegen invoer van Chinees staal in Europa en de Verenigde Staten, dan ontstaan snel problemen. En duidelijk is dat de laatste maanden al minder erts wordt ingevoerd en minder staal wordt geproduceerd. In het Verre Oosten steeg het ladingaanbod, niettemin daalden de vrachten en huren omdat er volop tonnage beschikbaar was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Veel draait om kolen en ertsen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Veel draait om kolen en ertsen

In de droge-ladingmarkt profiteerden vooral de capesizers van een betere markt met huren die gemiddeld rond $ 14.000 per dag lagen, bijna het dubbele van vorig jaar. Maar reden tot juichen is dat nog niet. Die $ 14.000 zal voldoende zijn voor de operationele kosten, maar of het ook voldoende is voor aflossingen en de personeelskosten is de vraag.

Het lot van de capesizers ligt in handen van China. Stijgt de invoer van kolen en ertsen daar, dan zullen de huren mee stijgen. Daalt die echter onder invloed van milieumaatregelen en toenemende oppositie tegen invoer van Chinees staal in Europa en de Verenigde Staten, dan ontstaan snel problemen. En duidelijk is dat de laatste maanden al minder erts wordt ingevoerd en minder staal wordt geproduceerd. In het Verre Oosten steeg het ladingaanbod, niettemin daalden de vrachten en huren omdat er volop tonnage beschikbaar was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer