Internationale standaard nautische haveninformatie levert geld op

Het Havenbedrijf Rotterdam is bijzonder verheugd met de totstandkoming van de internationale standaarden voor nautische haveninformatie. Deze standaarden zijn deze week geïntroduceerd na een meerjarige, internationale samenwerking van diverse belangenorganisaties, havens en het bedrijfsleven.

Internationale standaard nautische haveninformatie levert geld op
  • Hogere opbrengst en minder CO2 per schip

‘Met deze standaarden als basis kunnen we niet alleen de dienstverlening richting onze klanten verder optimaliseren’, aldus Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, ‘maar ook nieuwe diensten ontwikkelen die de logistieke keten efficiënter maken.’

Nautische data

Om scheepvaart zo effectief mogelijk te plannen, hebben rederijen gedetailleerde informatie nodig over bijvoorbeeld diepte, toelatingsbeleid en aankomst- en vertrektijden. Momenteel communiceren havens op verschillende manieren over deze informatie. Dit leidt tot inefficiëntie.

De Port Call Optimization Taskforce (Shell, Maersk, MSC, CMA-CGM en de havens van Algeciras, Busan, Göteborg, Houston, Rotterdam, Singapore en Ningbo Zhoushan) heeft daarom in 2014 de handen ineengeslagen met de International Harbour Masters’ Association, United Kingdom Hydrographic Office en GS1 om standaarden vanuit de nautische en logistieke sectoren bij elkaar te brengen. Op deze wijze correspondeert nautische data aan boord van schepen met de informatie vanuit de haven, evenals met informatie zoals dat in de logistieke ketens wordt gebruikt.

Zwaarder beladen

‘Deze standaarden zorgen voor een stevige impuls voor de veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie’, licht Castelein toe. De internationale eenduidigheid in communicatie komt de veiligheid ten goede. Het betekent ook dat minder marges aangehouden hoeven worden, waardoor schepen uiteindelijk zwaarder beladen en sneller havens aanlopen.

Een besparing op kosten en vervuiling is daarvan het gevolg. Eerste berekeningen lopen op tot 80.000 dollar meeropbrengst en besparing van 240 ton CO2-uitstoot per havenbezoek, afhankelijk van waar het schip vandaan komt en op welke ligplaats het ligt.

Avanti en Pronto

Het Havenbedrijf Rotterdam omarmt de nieuwe standaarden en is als eerste partij ter wereld aan de slag gegaan met pilots waarin deze gebruikt worden. Het gaat om de projecten Avanti en Pronto. Webportaal Avanti richt zich op ‘masterdata’ zoals diepte en toelatingsbeleid. Pronto is een communicatieplatform voor de havengemeenschap. Het platform helpt agenten en andere operators met een meer transparante en efficiëntere planning van diensten aan schepen, zoals beloodsing, gebruik terminal en bunkerdiensten.

Port call optimization

Beide projecten stoelen op het delen van eenduidige informatie op basis van de nieuwe standaarden, waardoor de veiligheid en efficiëntie van elke dienst verbeteren. Dit leidt tot verdere optimalisatie van de ‘port call’. In dat kader blijft het Havenbedrijf Rotterdam zich sterk maken voor de implementatie en vooral wereldwijde adoptie van de standaarden en daaruit voortvloeiende applicaties. Hier zal actief de samenwerking met andere havens voor worden gezocht. (DvdM )

 

Internationale standaard nautische haveninformatie levert geld op | Schuttevaer.nl

Internationale standaard nautische haveninformatie levert geld op

Het Havenbedrijf Rotterdam is bijzonder verheugd met de totstandkoming van de internationale standaarden voor nautische haveninformatie. Deze standaarden zijn deze week geïntroduceerd na een meerjarige, internationale samenwerking van diverse belangenorganisaties, havens en het bedrijfsleven.

Internationale standaard nautische haveninformatie levert geld op
  • Hogere opbrengst en minder CO2 per schip

‘Met deze standaarden als basis kunnen we niet alleen de dienstverlening richting onze klanten verder optimaliseren’, aldus Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, ‘maar ook nieuwe diensten ontwikkelen die de logistieke keten efficiënter maken.’

Nautische data

Om scheepvaart zo effectief mogelijk te plannen, hebben rederijen gedetailleerde informatie nodig over bijvoorbeeld diepte, toelatingsbeleid en aankomst- en vertrektijden. Momenteel communiceren havens op verschillende manieren over deze informatie. Dit leidt tot inefficiëntie.

De Port Call Optimization Taskforce (Shell, Maersk, MSC, CMA-CGM en de havens van Algeciras, Busan, Göteborg, Houston, Rotterdam, Singapore en Ningbo Zhoushan) heeft daarom in 2014 de handen ineengeslagen met de International Harbour Masters’ Association, United Kingdom Hydrographic Office en GS1 om standaarden vanuit de nautische en logistieke sectoren bij elkaar te brengen. Op deze wijze correspondeert nautische data aan boord van schepen met de informatie vanuit de haven, evenals met informatie zoals dat in de logistieke ketens wordt gebruikt.

Zwaarder beladen

‘Deze standaarden zorgen voor een stevige impuls voor de veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie’, licht Castelein toe. De internationale eenduidigheid in communicatie komt de veiligheid ten goede. Het betekent ook dat minder marges aangehouden hoeven worden, waardoor schepen uiteindelijk zwaarder beladen en sneller havens aanlopen.

Een besparing op kosten en vervuiling is daarvan het gevolg. Eerste berekeningen lopen op tot 80.000 dollar meeropbrengst en besparing van 240 ton CO2-uitstoot per havenbezoek, afhankelijk van waar het schip vandaan komt en op welke ligplaats het ligt.

Avanti en Pronto

Het Havenbedrijf Rotterdam omarmt de nieuwe standaarden en is als eerste partij ter wereld aan de slag gegaan met pilots waarin deze gebruikt worden. Het gaat om de projecten Avanti en Pronto. Webportaal Avanti richt zich op ‘masterdata’ zoals diepte en toelatingsbeleid. Pronto is een communicatieplatform voor de havengemeenschap. Het platform helpt agenten en andere operators met een meer transparante en efficiëntere planning van diensten aan schepen, zoals beloodsing, gebruik terminal en bunkerdiensten.

Port call optimization

Beide projecten stoelen op het delen van eenduidige informatie op basis van de nieuwe standaarden, waardoor de veiligheid en efficiëntie van elke dienst verbeteren. Dit leidt tot verdere optimalisatie van de ‘port call’. In dat kader blijft het Havenbedrijf Rotterdam zich sterk maken voor de implementatie en vooral wereldwijde adoptie van de standaarden en daaruit voortvloeiende applicaties. Hier zal actief de samenwerking met andere havens voor worden gezocht. (DvdM )