Zeevrachtenmarkt: Minder droge bulk voor de sloop

Terwijl volgens BIMCO de overcapaciteit van de droge bulk vloot nog 15-25 % bedraagt, groeit het aantal nieuwe orders bij de werven. De capaciteit van de bestelde schepen tot nu toe ligt hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, maar er gaan veel minder droge-bulkschepen naar de slopers.

De lage bouwkosten die de werven vragen stimuleert de bestellingen. Alleen in afgelopen juli werden 46 droge bulk schepen besteld waarvan 13 opties waren. Het zijn vooral Griekse, Chinese en Turkse reders die schepen bestellen. De huren en vrachten mogen dit jaar dan wel verbeterd zijn, maar zeker niet in die dat er goede redenen zijn om nieuwe schepen te bestellen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Minder droge bulk voor de sloop | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Minder droge bulk voor de sloop

Terwijl volgens BIMCO de overcapaciteit van de droge bulk vloot nog 15-25 % bedraagt, groeit het aantal nieuwe orders bij de werven. De capaciteit van de bestelde schepen tot nu toe ligt hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, maar er gaan veel minder droge-bulkschepen naar de slopers.

De lage bouwkosten die de werven vragen stimuleert de bestellingen. Alleen in afgelopen juli werden 46 droge bulk schepen besteld waarvan 13 opties waren. Het zijn vooral Griekse, Chinese en Turkse reders die schepen bestellen. De huren en vrachten mogen dit jaar dan wel verbeterd zijn, maar zeker niet in die dat er goede redenen zijn om nieuwe schepen te bestellen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer