Wachtdiensten flexibeler door nieuwe regeling

Zeevarenden hoeven sinds begin deze maand pas na zeven uur werken te pauzeren. Dat was zes uur, maar daardoor kwamen de wachtdiensten in de knel.

Uur langer werken past beter

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wachtdiensten flexibeler door nieuwe regeling | Schuttevaer.nl

Wachtdiensten flexibeler door nieuwe regeling

Zeevarenden hoeven sinds begin deze maand pas na zeven uur werken te pauzeren. Dat was zes uur, maar daardoor kwamen de wachtdiensten in de knel.

  • Uur langer werken past beter

Door Erik van Huizen
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en werknemersvakbond Nautilus International vroegen om de verandering van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atbv). Daarin stond dat de bemanning na ten hoogste zes uur werken een pauze van tenminste 15 minuten moet houden. Dit voorschrift kwam echter niet voort uit internationale verdragen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) of een Europese richtlijn. Deze regel werd slechts in het Atbv opgenomen omdat het Besluit arbeids- en rusttijden zeescheepvaart, dat voorafging aan het Atbv, deze bepaling kende. Vanwege de veiligheid van het schip en de gezondheid van de zeevarenden, inclusief de kapitein, werd destijds besloten een limiet te stellen aan het aantal uren aaneengesloten arbeid. Deze regel geldt alleen op Nederlandse schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer