Containerzeevaart houdt nog jaren last van overcapaciteit

De containerzeevaart blijft ook de komende jaren flink last houden van de overcapaciteit. Hoewel de komende twee kwartalen de vraag naar containervervoer sneller groeit dan de vlootuitbreiding, is dat volgend jaar alweer andersom. De belangrijkste vraag is dan ook of de tarieven zich blijvend kunnen herstellen.

Containerzeevaart houdt nog jaren last van overcapaciteit

Onbalans neemt vanaf volgend jaar weer toe

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containerzeevaart houdt nog jaren last van overcapaciteit | Schuttevaer.nl

Containerzeevaart houdt nog jaren last van overcapaciteit

De containerzeevaart blijft ook de komende jaren flink last houden van de overcapaciteit. Hoewel de komende twee kwartalen de vraag naar containervervoer sneller groeit dan de vlootuitbreiding, is dat volgend jaar alweer andersom. De belangrijkste vraag is dan ook of de tarieven zich blijvend kunnen herstellen.

Containerzeevaart houdt nog jaren last van overcapaciteit
  • Onbalans neemt vanaf volgend jaar weer toe

Door Erik van Huizen
James Wroe sprak onlangs op het Havencongres van Management Producties in Spijkenisse van ‘de moeilijkste tijd ooit’ voor containervervoerders. Wroe is hoofd Marine Operations Noord-Europa van Maersk Line. Hij wees erop dat de groei in de vraag naar het vervoer van containers over zee de komende jaren bescheiden blijft. Maar de vloot blijft wel groeien. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft Maersk Line bijvoorbeeld nog 27 containerschepen in bestelling met een totale capaciteit van 367.000 teu, waaronder de tweede generatie Triple-E schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer