Geen tuchtmaatregel na gronding

Bekend advies in het verkeer: bij twijfel niet inhalen. Maar derde stuurman T.G. twijfelde niet toen hij als wachtsman met de Scheldegracht van Finland onderweg naar Denemarken, in de Grote Belt besloot een ander schip op te lopen. Volgens zijn idee met voldoende passeerruimte en nog genoeg afstand tot de dreigende ondieptes.

Berouw jonge stuurman en straf rederij zijn voldoende

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen tuchtmaatregel na gronding | Schuttevaer.nl

Geen tuchtmaatregel na gronding

Bekend advies in het verkeer: bij twijfel niet inhalen. Maar derde stuurman T.G. twijfelde niet toen hij als wachtsman met de Scheldegracht van Finland onderweg naar Denemarken, in de Grote Belt besloot een ander schip op te lopen. Volgens zijn idee met voldoende passeerruimte en nog genoeg afstand tot de dreigende ondieptes.

  • Berouw jonge stuurman en straf rederij zijn voldoende

Door Lies Russel
Maar ondanks de 17 knopen ‘schoot het niet op’ met het oplopen aan stuurboord. Hij besloot dat het beter was weer naar bakboord te gaan om terug te keren naar zijn oorspronkelijke route (H, voor schepen met een diepgang van minder dan 10 meter) en de St. Pauli voor de Scheldegracht uit te laten varen. Even later: een sterke trilling, teruglopende snelheid en Spliethoff’s Scheldegracht zat aan de grond in de Langelandsbelt. Dit speelde op 19 december 2015.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer