‘Containerallianties worden te machtig’

Verladers maken zich zorgen over de macht van steeds grotere allianties van containerrederijen in de zeevaart. Het Global Shippers Forum (GSF) vindt dat de concurrentie hierdoor teveel wordt beperkt. De European Shippers’ Council (ESC) verlangt scherper toezicht op vrije-marktwerking van de Europese Unie.

'Containerallianties worden te machtig'

Verladers eisen beter toezicht op vrije-marktwerking

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Containerallianties worden te machtig’ | Schuttevaer.nl

‘Containerallianties worden te machtig’

Verladers maken zich zorgen over de macht van steeds grotere allianties van containerrederijen in de zeevaart. Het Global Shippers Forum (GSF) vindt dat de concurrentie hierdoor teveel wordt beperkt. De European Shippers’ Council (ESC) verlangt scherper toezicht op vrije-marktwerking van de Europese Unie.

'Containerallianties worden te machtig'
  • Verladers eisen beter toezicht op vrije-marktwerking
  • ‘Dienstverlening verslechtert met megacontainerschepen’

Door Erik van Huizen
Met het rapport ‘The Implications of Mega-Ships and Alliances for Competition and Total Supply Chain Efficiency: An Economic Perspective’ wil het GSF de mededingingsautoriteiten wijzen op de gevolgen van de toenemende macht van de allianties. Vrijwel alle grote containerrederijen werken vanaf volgend jaar waarschijnlijk samen in drie allianties, te weten 2M, Ocean Alliance en THE Alliance. Samen met de rederijen buiten de allianties, zouden de verladers dan nog maar zes tot 10 containervervoerders overhouden waarmee ze effectief kunnen onderhandelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer