Zeevrachtenmarkt: De een zijn dood…

Voor de handysize droge-bulkschepen bleef de markt vrijwel onveranderd. De gemiddelde charterhuur bleef rond $ 6200 per dag hangen, ondanks een grotere export van kolen vanuit Australië. Voor de supramaxen verslechterde de markt op zowel de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 7500 per dag.

Ook voor de panamaxen kwam er geen verbetering, vooral op de Atlantische routes verminderde het ladingaanbod. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 5200 per dag. De verschillen tussen de charterhuren kunnen groot zijn. De Calhoun (76.801 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Wenzhou, via oostkust Australië, teruglevering Japan voor $ 4900 per dag, de Panamanian (83.488 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Moermansk, teruglevering China voor $ 10.500 per dag. De gunstige uitzondering waren de capesizers. De grotere invoer van ijzererts uit vooral Brazilië en West-Australië zorgde voor een flinke stijging van de gemiddelde charterhuur tot rond $ 9400 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: De een zijn dood… | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: De een zijn dood…

Voor de handysize droge-bulkschepen bleef de markt vrijwel onveranderd. De gemiddelde charterhuur bleef rond $ 6200 per dag hangen, ondanks een grotere export van kolen vanuit Australië. Voor de supramaxen verslechterde de markt op zowel de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 7500 per dag.

Ook voor de panamaxen kwam er geen verbetering, vooral op de Atlantische routes verminderde het ladingaanbod. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 5200 per dag. De verschillen tussen de charterhuren kunnen groot zijn. De Calhoun (76.801 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Wenzhou, via oostkust Australië, teruglevering Japan voor $ 4900 per dag, de Panamanian (83.488 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Moermansk, teruglevering China voor $ 10.500 per dag. De gunstige uitzondering waren de capesizers. De grotere invoer van ijzererts uit vooral Brazilië en West-Australië zorgde voor een flinke stijging van de gemiddelde charterhuur tot rond $ 9400 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer