Hapag-Lloyd en UASC fuseren

De containerrederijen Hapag-Lloyd en United Arab Shipping Company (UASC) gaan fuseren. Indien de mededingingsautoriteiten toestemming geven, moet de fusie eind dit jaar rond zijn. UASC gaat dan op in Hapag-Lloyd.

Hapag-Lloyd en UASC fuseren

Het nieuwe Hapag-Lloyd gaat na de fusie jaarlijks 10 miljoen teu vervoeren, haalt daarmee een omzet van 12 miljard dollar en wordt zo de vijfde containerrederij van de wereld. De containervloot krijgt een capaciteit van 1,6 miljoen teu en bestaat uit 237 schepen. Hierin zitten zes nieuwe megacontainerschepen van UASC van 18.800 teu en 11 schepen van 15.000 teu, waarvan de laatsten de komende tijd worden afgeleverd. De gemiddelde leeftijd van de nieuwe containerrederij bedraagt 6,6 jaar, de gemiddelde scheepsgrootte 6600 teu.
Het hoofdkantoor van de nieuwe rederij blijft in Hamburg. De aandeelhouders van Hapag-Lloyd, te weten de in 2015 overgenomen Chileense containerrederij CSAV, de gemeente Hamburg en Kühne Maritime, krijgen gezelschap van Qatar Holding LLC (QH) en de investeringsmaatschappij van het koninkrijk Saoedi-Arabië (PIF). QH krijgt een aandeel van 14% in het nieuwe Hapag-Lloyd, PIF 10%. Hapag-Lloyd en UASC verwachten met de fusie 400 miljoen dollar er jaar te kunnen besparen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hapag-Lloyd en UASC fuseren | Schuttevaer.nl

Hapag-Lloyd en UASC fuseren

De containerrederijen Hapag-Lloyd en United Arab Shipping Company (UASC) gaan fuseren. Indien de mededingingsautoriteiten toestemming geven, moet de fusie eind dit jaar rond zijn. UASC gaat dan op in Hapag-Lloyd.

Hapag-Lloyd en UASC fuseren

Het nieuwe Hapag-Lloyd gaat na de fusie jaarlijks 10 miljoen teu vervoeren, haalt daarmee een omzet van 12 miljard dollar en wordt zo de vijfde containerrederij van de wereld. De containervloot krijgt een capaciteit van 1,6 miljoen teu en bestaat uit 237 schepen. Hierin zitten zes nieuwe megacontainerschepen van UASC van 18.800 teu en 11 schepen van 15.000 teu, waarvan de laatsten de komende tijd worden afgeleverd. De gemiddelde leeftijd van de nieuwe containerrederij bedraagt 6,6 jaar, de gemiddelde scheepsgrootte 6600 teu.
Het hoofdkantoor van de nieuwe rederij blijft in Hamburg. De aandeelhouders van Hapag-Lloyd, te weten de in 2015 overgenomen Chileense containerrederij CSAV, de gemeente Hamburg en Kühne Maritime, krijgen gezelschap van Qatar Holding LLC (QH) en de investeringsmaatschappij van het koninkrijk Saoedi-Arabië (PIF). QH krijgt een aandeel van 14% in het nieuwe Hapag-Lloyd, PIF 10%. Hapag-Lloyd en UASC verwachten met de fusie 400 miljoen dollar er jaar te kunnen besparen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer