De rederij zag haar belangrijkste kernmarkt geleidelijk herstellen, de markt voor containerfeeder-schepen; deed goede zaken op de markt voor offshore service-schepen en voerde in 2015 voor een Duitse scheepsbankier een herstructurerings- en managementproject uit, waarbij zes containerfeeders waren betrokken. Met name op dit terrein van bijzondere projecten ziet JR Shipping perspectieven voor de eigen organisatie.
De goede groepsresultaten over 2015 leidden onder meer tot het besluit tot vervroegde aflossing van een in 2011 gerealiseerde obligatielening. Het toen verworven kapitaal is ten dele gebruikt om de eigen vloot te ondersteunen en om ‘new business’ te genereren. Begin 2016 volgde een nieuwe obligatie-uitgifte. De directie meldt dat in recordtijd voor 2.490.000 euro aan JR Shipping-obligaties werd geplaatst. ‘Dit geeft de rederij extra veer- en daadkracht om snel te anticiperen op ontwikkelingen en investeringsmogelijkheden. De rederij beschouwt de snelle en succesvolle plaatsing als blijk van vertrouwen in de rederijkoers. Die wordt dan ook onverlet voortgezet. De rederij blijft activiteiten ondernemen op de markten voor containerfeeder, multipurpose en offshore service-vaart.
SeaZip
JR Shipping legt de komende jaren extra focus op de exploitatie van service-schepen die worden ingezet bij windturbineparken op zee. Momenteel beschikt men over zes SeaZip Offshore Service-schepen van het type Damen Fast Crew Supplier 2610.
Behalve de exploitatie van eigen schepen, onderneemt JR Shipping activiteiten op het gebied van scheepsmanagement voor derden en uitvoering van gecompliceerde herstructurerings- en managementprojecten. ‘Tijdens de crisisjaren bewees de rederij hiervoor de vereiste expertise en mankracht in huis te hebben.’
Momenteel exploiteert de rederijgroep 13 containerfeeders, 2 multipurpose-schepen, 6 SeaZips en vier schepen voor derden. (PN)