Safeway loopbrug compenseert deining op zee op vier manieren

Het Dordrechtse bedrijf Safeway, onderdeel van de Van Aalst Group, heeft een loopbrug gemaakt die de deining op zee op vier manieren compenseert. Tot nu toe op de markt beschikbare systemen compenseren volgens de fabrikant ‘slechts’ op drie manieren.

Safeway loopbrug compenseert deining op zee op vier manieren

Slingermast houdt de mast exact verticaal

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Safeway loopbrug compenseert deining op zee op vier manieren | Schuttevaer.nl

Safeway loopbrug compenseert deining op zee op vier manieren

Het Dordrechtse bedrijf Safeway, onderdeel van de Van Aalst Group, heeft een loopbrug gemaakt die de deining op zee op vier manieren compenseert. Tot nu toe op de markt beschikbare systemen compenseren volgens de fabrikant ‘slechts’ op drie manieren.

Safeway loopbrug compenseert deining op zee op vier manieren
  • Slingermast houdt de mast exact verticaal
  • ‘Groeimarkt biedt ruimte voor nieuwe spelers’

Door Erik van Huizen
De Safeway gangway is gemaakt om op zee een veilige verbinding te maken tussen een door golven bewegend schip en een vaste installatie op zee, zoals een windturbine of olieplatform. De brug is 18 tot 28 meter lang en een bereik tot 30 meter boven de zeespiegel is mogelijk. ‘De Safeway houdt het uiteinde van de brug geostationair’, vertelt general manager Remko de Boer. ‘Het eindpunt staat dus geheel stil en omdat het schip beweegt en de windmolen stilstaat, moeten de bewegingen van het schip dus omgedraaid worden uitgevoerd. Dit gebeurt met computergestuurde  hydraulische pompen die cilinders aandrijven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer