Winst CMA CGM keldert

De Franse containerrederij CMA CGM heeft in het derde kwartaal van dit jaar de winst met 75% zien dalen. Oorzaken zijn de overcapaciteit op de containermarkt en de daarmee gepaard gaande lage vrachtprijzen en de zwakke groei van de Chinese economie. De Baltic Dry Index bereikte daardoor vorige week het laagste punt ooit. De rederij maakte ook bekend in onderhandeling te zijn met Neptune Orient Lines (NOL) over verregaande samenwerking.

Franse reder in gesprek met NOL

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Winst CMA CGM keldert | Schuttevaer.nl

Winst CMA CGM keldert

De Franse containerrederij CMA CGM heeft in het derde kwartaal van dit jaar de winst met 75% zien dalen. Oorzaken zijn de overcapaciteit op de containermarkt en de daarmee gepaard gaande lage vrachtprijzen en de zwakke groei van de Chinese economie. De Baltic Dry Index bereikte daardoor vorige week het laagste punt ooit. De rederij maakte ook bekend in onderhandeling te zijn met Neptune Orient Lines (NOL) over verregaande samenwerking.

  • Franse reder in gesprek met NOL

In het derde kwartaal van vorig jaar maakte CMA CGM nog 201 miljoen dollar winst, dit jaar daalde de winst in het derde kwartaal naar 51 miljoen dollar. Het aantal vervoerde teu’s steeg met ruim 3% van 3,2 naar 3,3 miljoen. Deze stijging compenseerde enigszins de historisch lage vrachtprijzen op de containerlijnen van Azië naar Europa waardoor de daling van de omzet beperkt bleef tot 9%. De omzet daalde van 4,36 naar 3,97 miljard dollar. Op de Trans-Pacifische diensten was vraag en aanbod beter in balans en waren de prijzen en de verdiensten beter. De dalende bunkerkosten zorgden voor ruim 10% lagere kosten per teu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer