Op verzoek van de ILT halen de verantwoordelijke bedrijven en de Ierse autoriteiten de containers terug. Bij het vervoer naar Azië zijn diverse grote scheepvaartrederijen betrokken. De betrokken bedrijven krijgen een proces-verbaal van de ILT.
Oud papier
Volgens de documenten bestond de inhoud van de Ierse containers uit oud papier. Bij inspectie van de lading bleek de inhoud te bestaan uit balen oud papier vermengd met gewoon huishoudelijk afval en ziekenhuisafval. De ILT houdt dergelijke afvalstromen gericht in de gaten. De export van dit soort afval uit de Europese Unie is op basis van internationale verdragen en Europese wetgeving verboden. Hierdoor is voorkomen dat het afval in Azië belandt zonder controle op de verwerking, wat risico’s inhoudt voor mens en milieu.
De ILT heeft in 2015 tot nu toe 19 zendingen illegaal afval onderschept. Het gaat dan om illegaal getransporteerde sloopauto’s en kunststof, huishoudelijk of elektronisch afval. Een zending varieert van één tot tientallen containers. Een deel van het afval komt uit Nederland, maar voor een belangrijk deel is het afkomstig uit andere Europese landen. De sloopauto’s en het elektronisch afval dat wordt onderschept is meestal bestemd voor Afrika, het kunststof en papier afval voor Azië.
EVOA
In het kader van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) ziet de ILT toe, in samenwerking met de douane en de politie, dat er geen illegale afvalstoffen naar, uit en binnen Europa worden overgebracht. Met EVOA kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaten maatregelen treffen om de kwaliteit van het milieu te behouden, te beschermen en te verbeteren. En daarmee ook de bescherming van de menselijke gezondheid.