Zeevrachtenmarkt: Overcapaciteit tankers in de maak

In het eerste kwartaal van dit jaar werden de orders voor 15 capesizers gewijzigd in orders voor tankers. Waarschijnlijk zullen er dit jaar meer van dergelijke beslissingen worden genomen. Dit en het eerder slopen van schepen is de enige manier om de markt van de droge bulkers op orde te brengen.

Met stijgende brandstofprijzen proberen vooral de reders van capesizers een hardere houding aan te nemen tegenover de charterers. Beter geen reis dan een verliesgevende reis. Tot nu toe met weinig succes. Het aantal reders is groot en het is lastig om die georganiseerd te krijgen. Een dramatisch lage huur werd betaald voor de Anangel Ambition (165.526 dwt, 1994). Dit schip werd gecharterd oplevering Liuheng, via oostkust Australië, teruglevering China voor $ 2500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Overcapaciteit tankers in de maak | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Overcapaciteit tankers in de maak

In het eerste kwartaal van dit jaar werden de orders voor 15 capesizers gewijzigd in orders voor tankers. Waarschijnlijk zullen er dit jaar meer van dergelijke beslissingen worden genomen. Dit en het eerder slopen van schepen is de enige manier om de markt van de droge bulkers op orde te brengen.

Met stijgende brandstofprijzen proberen vooral de reders van capesizers een hardere houding aan te nemen tegenover de charterers. Beter geen reis dan een verliesgevende reis. Tot nu toe met weinig succes. Het aantal reders is groot en het is lastig om die georganiseerd te krijgen. Een dramatisch lage huur werd betaald voor de Anangel Ambition (165.526 dwt, 1994). Dit schip werd gecharterd oplevering Liuheng, via oostkust Australië, teruglevering China voor $ 2500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer