Cappuccino-bunkerfraude

Reders en charteraars worden met een opzettelijk veroorzaakt cappuccino-effect tijdens het bunkeren van stookolie voor duizenden euro’s opgelicht. Het effect treedt op wanneer voor of tijdens het bunkeren perslucht door de bunkerolie wordt geblazen, die daardoor sterk opschuimt.

Cappuccino-bunkerfraude

Visuele inspectie stookolie is essentieel

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Cappuccino-bunkerfraude | Schuttevaer.nl

Cappuccino-bunkerfraude

Reders en charteraars worden met een opzettelijk veroorzaakt cappuccino-effect tijdens het bunkeren van stookolie voor duizenden euro’s opgelicht. Het effect treedt op wanneer voor of tijdens het bunkeren perslucht door de bunkerolie wordt geblazen, die daardoor sterk opschuimt.

Cappuccino-bunkerfraude
  • Visuele inspectie stookolie is essentieel
  • Opschuimen geeft olie meer volume

Door Hans Heynen
Door het schuim lijkt het dan bij het peilen of de bunkertanks vol zitten, maar enkele uren later, wanneer het schuim is gezakt, blijken ze slechts gedeeltelijk gevuld. Zo laadde een bulkcarrier onlangs in Singapore 900 ton stookolie. Het klepperen van overdrukventielen en het ongewoon heftig op en neer springen van de bunkerslang wekte argwaan bij de bemanning. Toen men enkele uren na het bunkeren de tanks voor de tweede keer peilde bleek het niveau 15 centimeter te zijn gedaald, wat 46 ton olie scheelde. De London P&I Club en The Bunker Detectives adviseren hwtk’s hier goed op te letten. De meeste flowmeters merken luchtbellen in de bunkerolie niet op. De beste manier om cappuccino-bunkeren te herkennen is een visuele inspectie via het inspectieluik. Daar moet dan een goed zichtbare schuimlaag te zien zijn op de olie. Op een peilstok zullen belletjes of blaasjes zichtbaar zijn.
Als tijdens het bunkeren lucht door de leidingen wordt geperst kan de bunkerslang ook gaan springen en slingeren. Bovendien kan de bunkersnelheid dalen en er kan gegorgel hoorbaar zijn bij het bunkermanifold. Snelle drukwisselingen tijdens het bunkeren, waardoor de drukmeter op het manifold op en neer slingert, wijzen eveneens op meestromende lucht. Ook op de bunkerboot kunnen ongewone geluiden optreden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer