-
Kotug en Smit samen verder, Titan en Svitzer praten
Door Marja de Vet
De samenwerking houdt een 50/50 joint venture in tussen Kotug en Smit. Het gaat om een samenwerking tussen Kotugs havensleepdiensten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en de havensleepdiensten van Smit in Nederland en België. Gezamenlijk worden straks in Noordwest-Europa 11 havens in vier landen bediend met een vloot van ruim 60 sleepboten. De totale omzet bedraagt circa 150 miljoen euro. De combinatie wordt de grootste aanbieder van havensleepdiensten in Noordwest-Europa.
Verbeten strijd
Sinds eind jaren ‘80 streden Smit en Kotug verbeten om marktaandeel in de haven van Rotterdam. In 2010 nam Boskalis Smit Internationale over. Boskalis zocht sinds die tijd een partner voor Smit en probeerde Smit eerst te verkopen aan Svitzer, het havensleepbedrijf van het Deense A.P. Møller-Maersk, maar Svitzer trok zich terug. De huidige samenwerking tussen Kotug en Smit heeft alles te maken met de steeds sterker wordende positie van Svitzer in Rotterdam. Svitzer heeft samen met Iskes in IJmuiden vrijwel de hele Amsterdamse havenslepersmarkt in handen en werkt sinds begin dit jaar ook in Rotterdam en Bremerhaven.
Kotug-topman Ard-Jan Kooren is ingenomen met de nieuwe samenwerking. ‘In deze sterk consoliderende markt blijven wij zo in staat concurrerende services aan te bieden in een steeds veeleisender markt.’
Volgens Kooren heeft de samenwerking ook alles te maken met de alliantievorming van rederijen, waarin de havensleepdiensten mee moeten gaan. De samenwerking moet nog wel worden goedgekeurd door de betreffende toezichthouders.
Titan en Svitzer
Ook bergingsbedrijf Titan Salvage en concurrent Svitzer Salvage onderzoeken een mogelijke samenwerking, zo werd begin deze week bekend. Volgens ingewijden wordt dit initiatief vooral ingegeven door een afname van het aantal reddingsoperaties op zee. Titan is specialist in het opruimen van scheepswrakken. Svitzer is meer gespecialiseerd in havensleepdiensten, maar ook in hulp na aanvaringen en het evacueren van bemanningen. Svitzer heeft een aandeel van 30% in wereldwijde reddingsoperaties op zee, met meer dan 400 eigen sleepboten.
Invallen ACM
De sleepbedrijven worden overigens in de gaten gehouden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die begon eind november een onderzoek naar mogelijke overtredingen van de mededingingswet in de Rotterdamse haven. Het onderzoek van de ACM loopt parallel aan een onderzoek van het Duitse Bundeskartellamt, dat sleepbedrijven in Hamburg en Bremerhafen onderzoekt. In Rotterdam ging het de ACM om een samenwerking van Smit, Kotug en Fairplay om piekmomenten op te vangen. Svitzer deed niet mee aan deze samenwerking. Smit stapte na de inval van de ACM meteen uit de samenwerking.