‘IJsafzetting door spray levert in Arctische gebieden grote problemen op’, zegt directeur Per Olav Moslet van het Arctic Technology Programma van DNV GL. ‘Het blokkeert essentiële componenten, bedreigt de stabiliteit en integriteit van installaties en schepen en vergroot het risico van kapseizen.’
Het klassenbureau wil daarom, in samenwerking met experts van maritieme bedrijven en olie- en gasbedrijven, komen tot nieuwe duidelijke standaarden.
In het kader van het Joint Industry Project ‘RigSpray JIP’, wil DNV GL daarvoor een simulatieprogramma ontwikkelen. Momenteel voldoen schepen en offshore-installaties volgens DNV GL niet aan de eisen die het werken in Arctische gebieden stelt. De toenemende activiteit in deze gebieden, vooral in de bevaarbare gedeeltes, maakt ijsafzetting door spray een groeiend probleem.
‘Het is op verschillende niveaus bedreigend’, zegt Moslet. ‘De bestaande standaarden bieden oplossingen die de problemen verminderen, maar geven niet duidelijk aan hoe, waar, wanneer en waarom bepaalde maatregelen moeten worden genomen. Een optimaal antwoord daarop is pas mogelijk wanneer we een beter inzicht krijgen in door zeewaterspray ontstane icing. Dat kan door meten en simulaties.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?