Omhoog buiten de vaargeul

Kapitein S.S. van de Eems Carrier (2350 dwt) heeft een maand voorwaardelijke schorsing van zijn vaarbevoegdheid met een proeftijd van twee jaar opgelegd gekregen van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart. De kapitein liet 15 september 2012 zijn schip na vertrek uit Harlingen bij daglicht in de Vliestroom van de Waddenzee aan grond lopen, doordat hij volle kracht over de groene tonnenlijn was gevaren.

Voorwaardelijke schorsing van een maand

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Omhoog buiten de vaargeul | Schuttevaer.nl

Omhoog buiten de vaargeul

Kapitein S.S. van de Eems Carrier (2350 dwt) heeft een maand voorwaardelijke schorsing van zijn vaarbevoegdheid met een proeftijd van twee jaar opgelegd gekregen van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart. De kapitein liet 15 september 2012 zijn schip na vertrek uit Harlingen bij daglicht in de Vliestroom van de Waddenzee aan grond lopen, doordat hij volle kracht over de groene tonnenlijn was gevaren.

  • Voorwaardelijke schorsing van een maand

De kaart aan boord was niet up to date, maar hij had wel kunnen zien dat hij niet goed zat, aldus inspecteur voor de scheepvaart Evert van Leeuwen. Het Tuchtcollege volgde de inspecteur daarin, maar vond een voorwaardelijke schorsing op zijn plaats omdat er, ondanks het drukke verkeer met veel jachten, geen ernstige gevolgen waren. En het is de taak van het schip, ofwel kantoor, om te zorgen dat het kaartmateriaal aan boord de nieuwste gegevens bevat, aldus het college. ‘Zeker in een vaarwater als de Waddenzee is dat van cruciaal belang.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer