Euronav koopt 15 VLCC’s van Maersk

De Belgische tankerrederij Euronav gaat 15 Very Large Crude Carriers (VLCC) voor een totale aankoopprijs van 980 miljoen dollar kopen van Maersk Tankers Singapore.

Met de uitgifte van 5,4 miljoen nieuwe aandelen (intekenprijs 6,70 euro per aandeel) wil Euronav 50 miljoen dollar binnenhalen als extra financiering door een groep institutionele beleggers, die zich ook al bereid hebben verklaard mee te werken aan een volgende kapitaalverhoging.

In februari zullen aandeelhouders in een buitengewone vergadering beslissen over een kapitaalverhoging met 300 miljoen dollar. Onderhandelingen over een bankfinanciering van 500 miljoen dollar en mezzanine financiering (achtergestelde leningen) tot een bedrag van 235 miljoen dollar zijn volgens Euronav vrijwel afgerond.

Groei verplicht

Rederijdirecteur Paddy Rodgers, CEO van Euronav, noemt de transactie ‘de eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’. Die gaat gepaard met synergievoordelen en een verdere logistieke optimalisering, waar alle stakeholders van de vennootschap de vruchten van plukken.

Rederijen worden volgens Rodgers door de financiers verplicht te groeien. ‘Dit ligt in de lijn van de behoefte van de sector aan bedrijven die op lange termijn stabiel zijn: tankereigenaars, uitbaters en managers met een sterke operationele reputatie en een goed begrijp van de markt.’ Euronav is nu volgens Rodgers ‘effectief het enige platform geworden van dergelijke omvang in de olietankersector en heeft nog ambitie om haar groei verder te zetten’.

Vlootgroei

De zeeschepen hebben een gemiddelde leeftijd van 4 jaar en zullen de grote tankervloot van Euronav, die thans bestaat uit 1 ULCC, 11 VLCCs en 23 Suezmax schepen, uitbreiden. Een deel van de schepen is eigendom in joint-venture. De schepen zullen worden uitgebaat binnen de Tankers International VLCC Pool, waarvan Euronav medeoprichter is.

De vooruitzichten voor de markt van grotere olietankers verbeterden na een paar slechte jaren de laatste maanden licht, wat volgens Euronav wijst op een heropleving van de vraag en betere korte termijn vooruitzichten.

Elk schip zal afzonderlijk worden aangekocht onder een in de sector gebruikelijke standaard verkoopovereenkomst met leveringen tussen eind januari en juni, met uitzondering van één schip dat momenteel onder tijdbevrachting is en geleverd zal worden tegen het einde van het jaar.

De Antwerpse tankerreder ziet deze transactie als ‘een eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’. De aankoop zal volgens Euronav leiden ‘tot synergievoordelen en een verdere logistieke optimalisering’. (MdV)
 

Euronav koopt 15 VLCC’s van Maersk | Schuttevaer.nl

Euronav koopt 15 VLCC’s van Maersk

De Belgische tankerrederij Euronav gaat 15 Very Large Crude Carriers (VLCC) voor een totale aankoopprijs van 980 miljoen dollar kopen van Maersk Tankers Singapore.

Met de uitgifte van 5,4 miljoen nieuwe aandelen (intekenprijs 6,70 euro per aandeel) wil Euronav 50 miljoen dollar binnenhalen als extra financiering door een groep institutionele beleggers, die zich ook al bereid hebben verklaard mee te werken aan een volgende kapitaalverhoging.

In februari zullen aandeelhouders in een buitengewone vergadering beslissen over een kapitaalverhoging met 300 miljoen dollar. Onderhandelingen over een bankfinanciering van 500 miljoen dollar en mezzanine financiering (achtergestelde leningen) tot een bedrag van 235 miljoen dollar zijn volgens Euronav vrijwel afgerond.

Groei verplicht

Rederijdirecteur Paddy Rodgers, CEO van Euronav, noemt de transactie ‘de eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’. Die gaat gepaard met synergievoordelen en een verdere logistieke optimalisering, waar alle stakeholders van de vennootschap de vruchten van plukken.

Rederijen worden volgens Rodgers door de financiers verplicht te groeien. ‘Dit ligt in de lijn van de behoefte van de sector aan bedrijven die op lange termijn stabiel zijn: tankereigenaars, uitbaters en managers met een sterke operationele reputatie en een goed begrijp van de markt.’ Euronav is nu volgens Rodgers ‘effectief het enige platform geworden van dergelijke omvang in de olietankersector en heeft nog ambitie om haar groei verder te zetten’.

Vlootgroei

De zeeschepen hebben een gemiddelde leeftijd van 4 jaar en zullen de grote tankervloot van Euronav, die thans bestaat uit 1 ULCC, 11 VLCCs en 23 Suezmax schepen, uitbreiden. Een deel van de schepen is eigendom in joint-venture. De schepen zullen worden uitgebaat binnen de Tankers International VLCC Pool, waarvan Euronav medeoprichter is.

De vooruitzichten voor de markt van grotere olietankers verbeterden na een paar slechte jaren de laatste maanden licht, wat volgens Euronav wijst op een heropleving van de vraag en betere korte termijn vooruitzichten.

Elk schip zal afzonderlijk worden aangekocht onder een in de sector gebruikelijke standaard verkoopovereenkomst met leveringen tussen eind januari en juni, met uitzondering van één schip dat momenteel onder tijdbevrachting is en geleverd zal worden tegen het einde van het jaar.

De Antwerpse tankerreder ziet deze transactie als ‘een eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’. De aankoop zal volgens Euronav leiden ‘tot synergievoordelen en een verdere logistieke optimalisering’. (MdV)