De ICS heeft er bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) op aangedrongen de Port State Control-autoriteiten (havenstaatcontroles) voorlopig niet handhavend op te laten treden (period of grace). ICS wil dat alle IMO-lidstaten eerst de tijd krijgen om orde op zaken te stellen.
ICS kaartte deze problematiek schriftelijk bij IMO aan met een zogeheten submissie naar het Sub-Committee on Human Element Training and Watchkeeping (HTW), dat in februari 2014 bijeenkomt. Naar verwachting zal pas tijdens de bijeenkomst van dit Sub-Committee door IMO een standpunt worden ingenomen.
De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport staat toe dat tot 31 januari 2014 de Bevestiging van Ontvangst van een Aanvraag in voorkomende gevallen het Certificaat Bewustwording Scheepsbeveiliging of het Certificaat Uitvoering Beveiligingstaken vervangt.
Het verplichte certificaat voor beveiligingstrainingen geldt voor alle zeevarenden aan boord van ISPS-gecertifieerde schepen (schepen met een internationaal scheepsbeveiligingscertificaat).