IMO kiest voor containerweging

Verladers moeten containers hoogstwaarschijnlijk vanaf juli 2016 op gecertificeerde wijze wegen en op de ladingdocumenten vermelden, alvorens ze ter verscheping aan te bieden. Containers die daaraan niet voldoen blijven op de kade achter.

EVO schat verladerskosten op acht miljard per jaar

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

IMO kiest voor containerweging | Schuttevaer.nl

IMO kiest voor containerweging

Verladers moeten containers hoogstwaarschijnlijk vanaf juli 2016 op gecertificeerde wijze wegen en op de ladingdocumenten vermelden, alvorens ze ter verscheping aan te bieden. Containers die daaraan niet voldoen blijven op de kade achter.

  • EVO schat verladerskosten op acht miljard per jaar
  • ‘Overgewicht containers leidt tot scheepsrampen’

Door Hans Heynen
De commissie Dangerous Goods, Solid Cargoes and Containers (DSC) van de International Maritime Organization (IMO) heeft deze maatregel 20 september goedgekeurd. De weegplicht moet de maritieme veiligheid vergroten. Momenteel weegt tot 20% van de containers meer dan is opgegeven of in het stuwplan staat vermeld. De IMO hoopt dat de nieuwe regels hier een einde aan maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer