Zeevrachtenmarkt: Capesizers doen betere zaken

Het is mogelijk dat de Chinese ban op de valemax-schepen met een capaciteit van 400.000 dwt wordt opgeheven. Deze Braziliaanse super-capesizers van mijnbouwer Vale werd de toegang tot Chinese havens ontzegd, zogenaamd uit veiligheidsoverwegingen, maar hoogstwaarschijnlijk vooral vanwege druk van Chinese bulkreders. Als de ban wordt opgeheven zou dat een negatieve invloed kunnen hebben op de charterhuren en vrachten van de capesizers.

Intussen zijn de charterhuren voor de capesizers op de Atlantische routes flink gestegen. De Anangel Trust (180.391 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Port Talbot, via Brazilië en Turkije, teruglevering passeren Cape Passero voor $ 22.000 per dag. Bij periodecharters zitten de huren eveneens in de lift. De Stella Ada (180.223 dwt, 2011) werd voor 13 tot 16 maanden gecharterd voor $ 18.300 per dag. Voor de panamaxen werd de markt zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten wat vriendelijker. De CMB Pomerol (95.731 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Fukuyama, via Australië teruglevering Singapore/Japan optie India voor $ 14.250 per dag. De Genco Leader (73.941 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering passeren Cape Passero, via de US Gulf, teruglevering China voor $ 16.500 per dag. Voor de supramaxen verbeterde de markt nauwelijks, de charterhuren kwamen zelden boven $ 10.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Capesizers doen betere zaken | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Capesizers doen betere zaken

Het is mogelijk dat de Chinese ban op de valemax-schepen met een capaciteit van 400.000 dwt wordt opgeheven. Deze Braziliaanse super-capesizers van mijnbouwer Vale werd de toegang tot Chinese havens ontzegd, zogenaamd uit veiligheidsoverwegingen, maar hoogstwaarschijnlijk vooral vanwege druk van Chinese bulkreders. Als de ban wordt opgeheven zou dat een negatieve invloed kunnen hebben op de charterhuren en vrachten van de capesizers.

Intussen zijn de charterhuren voor de capesizers op de Atlantische routes flink gestegen. De Anangel Trust (180.391 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Port Talbot, via Brazilië en Turkije, teruglevering passeren Cape Passero voor $ 22.000 per dag. Bij periodecharters zitten de huren eveneens in de lift. De Stella Ada (180.223 dwt, 2011) werd voor 13 tot 16 maanden gecharterd voor $ 18.300 per dag. Voor de panamaxen werd de markt zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten wat vriendelijker. De CMB Pomerol (95.731 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Fukuyama, via Australië teruglevering Singapore/Japan optie India voor $ 14.250 per dag. De Genco Leader (73.941 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering passeren Cape Passero, via de US Gulf, teruglevering China voor $ 16.500 per dag. Voor de supramaxen verbeterde de markt nauwelijks, de charterhuren kwamen zelden boven $ 10.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer