Shortsea-sector niet voor 2020 winstgevend

Zelfs bij een gelijkblijvende capaciteit van de Europese shortsea-vloot, en een gemiddelde groei van het ladingaanbod met 4% per jaar, duurt het nog zeven jaar voordat vraag en aanbod in evenwicht zijn en de sector door prijsherstel structureel winstgevend wordt. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde tweede shortsea-studie van maritiem adviesbureau Bloem Doze Nienhuis in Rotterdam.

Shortsea-sector niet voor 2020 winstgevend

Door Hans Heynen
‘En dit is nog een redelijk optimistisch scenario’, zegt Rabia Genç van Bloem Doze Nienhuis, die de studie met Johan Wagelaar uitvoerde. ‘We gaan uit van een groei van de vraag met 4% per jaar en een scenario waarbij niet meer capaciteit wordt bijgebouwd dan er door sloop uit de markt verdwijnt. Uitgaande van een levensduur van 30 jaar voor deze schepen zou dan jaarlijks 3,3% van de capaciteit kunnen worden bijgebouwd. Momenteel staat echter voor 7% van de capaciteit in de orderboeken. Er wordt dus meer gebouwd dan er afgaat. Dat betekent dat de onbalans tussen vraag en aanbod nog toeneemt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Shortsea-sector niet voor 2020 winstgevend | Schuttevaer.nl

Shortsea-sector niet voor 2020 winstgevend

Zelfs bij een gelijkblijvende capaciteit van de Europese shortsea-vloot, en een gemiddelde groei van het ladingaanbod met 4% per jaar, duurt het nog zeven jaar voordat vraag en aanbod in evenwicht zijn en de sector door prijsherstel structureel winstgevend wordt. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde tweede shortsea-studie van maritiem adviesbureau Bloem Doze Nienhuis in Rotterdam.

Shortsea-sector niet voor 2020 winstgevend

Door Hans Heynen
‘En dit is nog een redelijk optimistisch scenario’, zegt Rabia Genç van Bloem Doze Nienhuis, die de studie met Johan Wagelaar uitvoerde. ‘We gaan uit van een groei van de vraag met 4% per jaar en een scenario waarbij niet meer capaciteit wordt bijgebouwd dan er door sloop uit de markt verdwijnt. Uitgaande van een levensduur van 30 jaar voor deze schepen zou dan jaarlijks 3,3% van de capaciteit kunnen worden bijgebouwd. Momenteel staat echter voor 7% van de capaciteit in de orderboeken. Er wordt dus meer gebouwd dan er afgaat. Dat betekent dat de onbalans tussen vraag en aanbod nog toeneemt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer