De obligaties geven een vaste rente van 8% en aan het einde van de looptijd van maximaal zeven jaar krijgen de investeerders de nominale
waarde van 10.000 euro per obligatie terugbetaald. In 2011 gaf JR Shipping al eerder met succes obligaties uit.
De rederij wil met het geld zijn positie op de containerfeedermarkt versterken, de activiteiten op de markt voor multipurpose schepen uitbreiden en marktaandeel verwerven via scheepsmanagement-services voor derden en maritieme dienstverlening ten behoeve van offshore windturbineparken.
JR Shipping exploiteert momenteel 16 containerfeeders en vijf multipurpose
schepen, waarvan twee in eigendom en drie in opdracht van derden. Daarnaast doet het bedrijf het technisch scheepsmanagement van de Clipper Stad Amsterdam en is de rederij mede verantwoordelijk voor twee service-catamarans die eind 2012 in de vaart zijn gebracht door SeaZip Offshore Service BV, een zusterorganisatie die zich specialiseert in accommodatie- en serviceschepen voor offshore windturbineparken. Beide catamarans doen intussen dienst bij een vooraanstaande Duitse
ontwikkelaar/eigenaar van windmolenparken op de Noordzee.
De crisis heeft JR Shipping en zijn investeerders na 2008 hard geraakt. Sommige beleggers zagen hun geïnvesteerde kapitaal geheel of gedeeltelijk verloren gaan. Maar volgens de rederijgroep toont de nieuwe obligatie-uitgifte aan dat de investeerders vertrouwen houden in het bedrijf. (PN)