Vlaams minister geeft strijd voor behoud Congoboot op

De Belgische Congoboot Charlesville, die momenteel als Georg Büchner in Rostock dienst doet als jeugdherberg, dreigt toch naar de sloop te verdwijnen. Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois vernam dat de Duitse autoriteiten op 13 mei toestemming hebben verleend om het voormalig Congoschip Charlesville uit de haven van Rostock te verslepen met het oog op verschrotting.

Vlaams minister geeft strijd voor behoud Congoboot op

Daarmee leggen de autoriteiten de vraag die Bourgeois een week eerder nog aan zijn Duitse ambtsgenoot stelde naaast zich neer. Minister Bourgeois vroeg uitdrukkelijk een meer realistisch tijdspad dat aan een groep Vlaamse investeerders zou toelaten een overnamedossier uit te werken.

Even leek het erop dat de monumentenstatus het schip zou beschermen, maar de Duitse curator die het faillissement van de jeugdherberg afhandelt, heeft geen boodschap meer aan het Duitse ‘Denkmalschutz’ (bescherming monumenten). Hij heeft een verzoek ingediend om het schip van de monumentenlijst te schrappen en wil het vervolgens voor 900.000 euro verkopen voor de sloop.

Noodklok

Watererfgoed Vlaanderen, dat het schip graag als museumstuk naar Antwerpen wil halen, luidt de noodklok. Voorzitter Eric Van Hooydonk probeert de Duitse overheden te houden aan de toezegging dat het schip voor één euro mocht worden overgenomen en op voorwaarde dat het in haar oorspronkelijke staat bewaard zou blijven. Daar kan Van Hooydonk de plannen nu van laten zien. Ook werden twee Belgische financiers gevonden, onder wie de Gentse zakenman Tom DeWilde, die er in Antwerpen een drijvend hotel wil van maken. De tweede investeerder wil het schip vóór 30 juni naar Antwerpen brengen, waar het zou kunnen worden afgemeerd in Droogdok 1 op het zogenoemde Droogdokkeneiland in de oude haven.

‘Het valt te betreuren dat de Charlesville, die voor velen in Vlaanderen een bijzondere betekenis had, niet behouden kan worden’, zegt minister Bourgeois in een persverklaring. ‘Ik wil Watererfgoed Vlaanderen, de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie en het Agentschap Onroerend Erfgoed uitdrukkelijk bedanken voor alle inspanningen die ze, helaas tevergeefs, geleverd hebben om het schip te redden en een nieuwe toekomst te geven.’

Facebook

Er is een speciale Facebook-pagina geopend om 100.000 ‘likes’ bij elkaar te halen voor de redding van het schip.

Sinds begin dit jaar was het lot van de Charlesville onzeker. De eigenaar van het schip (Förderverein Traditionsschiff Rostock e.V.), die er een jeugdherberg in uitbaatte in de haven van Rostock (Duitsland), had een verkoopcontract gesloten met een scheepshandelaar. Alles wees erop dat deze scheepshandelaar het schip had gekocht om het te verschrotten. Het Förderverein Traditionsschiff raakte bovendien in een faillissement verwikkeld, waardoor een curator instond voor de afhandeling van het verkoopcontract.

Nadat het nieuws van de nakende verkoop en verschroting in Vlaanderen bekend raakte, zijn er vanuit diverse hoeken initiatieven genomen om het schip van de sloop te redden. Al in januari drong minister Bourgeois in een brief aan zijn Duitse ambtsgenoot, minister Mathias Brodkorb, erop aan alles te doen voor het behoud van de Charlesville. De ministers kwamen naar aanleiding van deze brief overeen dat het overleg tussen beide regeringen zou gebeuren door de topambtenaren van hun onroerend erfgoedadministraties. In de afgelopen maanden vond er geregeld overleg plaats om de precieze situatie van het schip uit te klaren.

Op 5 april liet de curator weten bereid te zijn afstand te doen van de initiële verkoop van het schip en het schip voor een euro over te dragen aan een overnemer. De curator formuleerde hierbij echter een hele reeks voorwaarden. Zo moesten overnemers tegen 29 april een volledig overnamedossier kunnen voorleggen met het oog op het behoud van het schip. In Vlaanderen waren er overnemers geïnteresseerd, die ter plekke zijn geweest en een dossier hebben opgesteld. Voor een project van deze omvang is het echter niet mogelijk om op minder dan een maand tijd een volledig, financieel onderbouwd, plan voor te leggen. Daarom stuurde minister Bourgeois op 7 mei nog een brief aan zijn Duitse ambtsgenoot waarin hij uitdrukkelijk vroeg om aan de investeerders die een realistisch en (financieel) onderbouwd plan voorleggen voldoende tijd te geven. (JG)

Vlaams minister geeft strijd voor behoud Congoboot op | Schuttevaer.nl

Vlaams minister geeft strijd voor behoud Congoboot op

De Belgische Congoboot Charlesville, die momenteel als Georg Büchner in Rostock dienst doet als jeugdherberg, dreigt toch naar de sloop te verdwijnen. Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois vernam dat de Duitse autoriteiten op 13 mei toestemming hebben verleend om het voormalig Congoschip Charlesville uit de haven van Rostock te verslepen met het oog op verschrotting.

Vlaams minister geeft strijd voor behoud Congoboot op

Daarmee leggen de autoriteiten de vraag die Bourgeois een week eerder nog aan zijn Duitse ambtsgenoot stelde naaast zich neer. Minister Bourgeois vroeg uitdrukkelijk een meer realistisch tijdspad dat aan een groep Vlaamse investeerders zou toelaten een overnamedossier uit te werken.

Even leek het erop dat de monumentenstatus het schip zou beschermen, maar de Duitse curator die het faillissement van de jeugdherberg afhandelt, heeft geen boodschap meer aan het Duitse ‘Denkmalschutz’ (bescherming monumenten). Hij heeft een verzoek ingediend om het schip van de monumentenlijst te schrappen en wil het vervolgens voor 900.000 euro verkopen voor de sloop.

Noodklok

Watererfgoed Vlaanderen, dat het schip graag als museumstuk naar Antwerpen wil halen, luidt de noodklok. Voorzitter Eric Van Hooydonk probeert de Duitse overheden te houden aan de toezegging dat het schip voor één euro mocht worden overgenomen en op voorwaarde dat het in haar oorspronkelijke staat bewaard zou blijven. Daar kan Van Hooydonk de plannen nu van laten zien. Ook werden twee Belgische financiers gevonden, onder wie de Gentse zakenman Tom DeWilde, die er in Antwerpen een drijvend hotel wil van maken. De tweede investeerder wil het schip vóór 30 juni naar Antwerpen brengen, waar het zou kunnen worden afgemeerd in Droogdok 1 op het zogenoemde Droogdokkeneiland in de oude haven.

‘Het valt te betreuren dat de Charlesville, die voor velen in Vlaanderen een bijzondere betekenis had, niet behouden kan worden’, zegt minister Bourgeois in een persverklaring. ‘Ik wil Watererfgoed Vlaanderen, de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie en het Agentschap Onroerend Erfgoed uitdrukkelijk bedanken voor alle inspanningen die ze, helaas tevergeefs, geleverd hebben om het schip te redden en een nieuwe toekomst te geven.’

Facebook

Er is een speciale Facebook-pagina geopend om 100.000 ‘likes’ bij elkaar te halen voor de redding van het schip.

Sinds begin dit jaar was het lot van de Charlesville onzeker. De eigenaar van het schip (Förderverein Traditionsschiff Rostock e.V.), die er een jeugdherberg in uitbaatte in de haven van Rostock (Duitsland), had een verkoopcontract gesloten met een scheepshandelaar. Alles wees erop dat deze scheepshandelaar het schip had gekocht om het te verschrotten. Het Förderverein Traditionsschiff raakte bovendien in een faillissement verwikkeld, waardoor een curator instond voor de afhandeling van het verkoopcontract.

Nadat het nieuws van de nakende verkoop en verschroting in Vlaanderen bekend raakte, zijn er vanuit diverse hoeken initiatieven genomen om het schip van de sloop te redden. Al in januari drong minister Bourgeois in een brief aan zijn Duitse ambtsgenoot, minister Mathias Brodkorb, erop aan alles te doen voor het behoud van de Charlesville. De ministers kwamen naar aanleiding van deze brief overeen dat het overleg tussen beide regeringen zou gebeuren door de topambtenaren van hun onroerend erfgoedadministraties. In de afgelopen maanden vond er geregeld overleg plaats om de precieze situatie van het schip uit te klaren.

Op 5 april liet de curator weten bereid te zijn afstand te doen van de initiële verkoop van het schip en het schip voor een euro over te dragen aan een overnemer. De curator formuleerde hierbij echter een hele reeks voorwaarden. Zo moesten overnemers tegen 29 april een volledig overnamedossier kunnen voorleggen met het oog op het behoud van het schip. In Vlaanderen waren er overnemers geïnteresseerd, die ter plekke zijn geweest en een dossier hebben opgesteld. Voor een project van deze omvang is het echter niet mogelijk om op minder dan een maand tijd een volledig, financieel onderbouwd, plan voor te leggen. Daarom stuurde minister Bourgeois op 7 mei nog een brief aan zijn Duitse ambtsgenoot waarin hij uitdrukkelijk vroeg om aan de investeerders die een realistisch en (financieel) onderbouwd plan voorleggen voldoende tijd te geven. (JG)