Zeevrachtenmarkt: Steeds meer schepen boven 300 teu werkloos

Voor de capesizers bleef de markt slecht. De Aurora Venus (180.274 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van Ponta do Ubu naar West-Europa voor $ 5000 per dag plus een ballastbonus van $ 215.000, de Bulk India (177.640 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Dandong, via Indonesië, teruglevering China voor $ 6000 per dag.

De voorraden ijzererts in China zijn betrekkelijk laag en bij een daling van de prijs van ijzererts zou de invoer ineens kunnen stijgen. Maar dat zou slechts een tijdelijke verbetering geven. Ondanks de sombere markt worden er nog volop capesizers besteld; zeker 50 in de eerste drie maanden van dit jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Steeds meer schepen boven 300 teu werkloos | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Steeds meer schepen boven 300 teu werkloos

Voor de capesizers bleef de markt slecht. De Aurora Venus (180.274 dwt, 2009) werd gecharterd voor een reis van Ponta do Ubu naar West-Europa voor $ 5000 per dag plus een ballastbonus van $ 215.000, de Bulk India (177.640 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Dandong, via Indonesië, teruglevering China voor $ 6000 per dag.

De voorraden ijzererts in China zijn betrekkelijk laag en bij een daling van de prijs van ijzererts zou de invoer ineens kunnen stijgen. Maar dat zou slechts een tijdelijke verbetering geven. Ondanks de sombere markt worden er nog volop capesizers besteld; zeker 50 in de eerste drie maanden van dit jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer