Zeevrachtenmarkt: Laagterecords voor capesizers

Steeds als er aangenomen wordt dat het dieptepunt wel bereikt is, blijkt dat het nog slechter kan. Vooral de wat oudere capesizers liggen te wachten op betere tijden rond China en Singapore terwijl de laagterecords worden gebroken.

De gemiddelde charterhuren voor de capesizers liggen nog iets boven de $ 3.000 per dag terwijl de operationele kosten ongeveer $ 7.000 bedragen. Bij periodecharters liggen de huren ongeveer op het bedrag van deze kosten. De Alpha Century (170.415 dwt, 2000) werd voor minimum 3, maximum 7 maanden gecharterd voor $ 7.750 per dag.
Optimisten geloven dat als de prijzen van ijzererts en steenkolen nog wat verder dalen er weer kopers in de markt zullen komen en de markt voor de capesizers zal verbeteren. Maar het is steeds duidelijker dat de groei van de Chinese economie stokt en Europa en de VS nog lang niet in staat zijn om het stokje over te nemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Laagterecords voor capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Laagterecords voor capesizers

Steeds als er aangenomen wordt dat het dieptepunt wel bereikt is, blijkt dat het nog slechter kan. Vooral de wat oudere capesizers liggen te wachten op betere tijden rond China en Singapore terwijl de laagterecords worden gebroken.

De gemiddelde charterhuren voor de capesizers liggen nog iets boven de $ 3.000 per dag terwijl de operationele kosten ongeveer $ 7.000 bedragen. Bij periodecharters liggen de huren ongeveer op het bedrag van deze kosten. De Alpha Century (170.415 dwt, 2000) werd voor minimum 3, maximum 7 maanden gecharterd voor $ 7.750 per dag.
Optimisten geloven dat als de prijzen van ijzererts en steenkolen nog wat verder dalen er weer kopers in de markt zullen komen en de markt voor de capesizers zal verbeteren. Maar het is steeds duidelijker dat de groei van de Chinese economie stokt en Europa en de VS nog lang niet in staat zijn om het stokje over te nemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer