Zwavelcompromis zet deur op kier voor uitstel 0,1%-norm brandstof

Het Milieucomité van het Europees Parlement en de Europese Raad van Milieuministers hebben een compromis gesloten over de zeer omstreden Europese zwavelrichtlijn. Overeind blijft dat scheepsbrandstof vanaf 1 januari 2015 op de Noordzee, Het Kanaal en de Baltische Zee (SECA-gebieden) maximaal 0,1% zwavel mag bevatten. Belangrijkste toevoeging is, dat de richtlijn kan worden aangepast als in IMO-verband tot uitzonderingen wordt besloten.

Europa bijna op één lijn met IMO

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zwavelcompromis zet deur op kier voor uitstel 0,1%-norm brandstof | Schuttevaer.nl

Zwavelcompromis zet deur op kier voor uitstel 0,1%-norm brandstof

Het Milieucomité van het Europees Parlement en de Europese Raad van Milieuministers hebben een compromis gesloten over de zeer omstreden Europese zwavelrichtlijn. Overeind blijft dat scheepsbrandstof vanaf 1 januari 2015 op de Noordzee, Het Kanaal en de Baltische Zee (SECA-gebieden) maximaal 0,1% zwavel mag bevatten. Belangrijkste toevoeging is, dat de richtlijn kan worden aangepast als in IMO-verband tot uitzonderingen wordt besloten.

  • Europa bijna op één lijn met IMO
  • Subsidie voor getroffen reders is toegestaan

Door

Hans Heynen

Europese reders vrezen dat de strenge zwavelrichtlijn de concurrentiepositie van rederijen in Noordwest-Europa verzwakt, omdat schepen die nu nog op stookolie varen in dit gebied moeten overschakelen op aanzienlijk duurdere gasolie. Een deel van het transport zal daardoor van het water naar de weg verschuiven, wat tot een hogere CO2-uitstoot leidt, waardoor de milieuvoordelen van de maatregel verminderen. Ook wijzen zij erop dat er méér CO2 vrijkomt bij raffinage van zwavelarme olie dan dat bij andere brandstoffen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer