Zeevrachtenmarkt: Bankencrisis reëel gevaar

De droge bulkers beleven barre tijden. De capesizer Emma Schulte (115.000 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Bayuquan, via Port Hedland, teruglevering China voor een povere $ 5500 per dag. De Anangel Merchant (179.718 dwt, 2010) werd voor zes maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag. Met zulke huren kunnen niet veel reders lang overleven.

Rond Pasen lagen tussen 20 en 30 capesizers te wachten op betere tijden bij Singapore en in China. Een aantal Europese banken zouden in problemen kunnen komen als deze crisis nog lang aanhoudt. De banken staan voor een heel moeilijke beslissing. De geldkraan dichtdraaien betekent een failliete reder met een schip dat veel minder waard is dan de schuld aan de bank. Zo werd de Vogesailor (164.188 dwt, 1996) verkocht voor $ 11,6 miljoen, amper $ 0,5 miljoen boven de schrootwaarde. Doormodderen dan maar in de hoop op betere tijden. Maar als die betere tijden niet snel komen is het risico van de banken opnieuw veel groter geworden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Bankencrisis reëel gevaar | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Bankencrisis reëel gevaar

De droge bulkers beleven barre tijden. De capesizer Emma Schulte (115.000 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Bayuquan, via Port Hedland, teruglevering China voor een povere $ 5500 per dag. De Anangel Merchant (179.718 dwt, 2010) werd voor zes maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag. Met zulke huren kunnen niet veel reders lang overleven.

Rond Pasen lagen tussen 20 en 30 capesizers te wachten op betere tijden bij Singapore en in China. Een aantal Europese banken zouden in problemen kunnen komen als deze crisis nog lang aanhoudt. De banken staan voor een heel moeilijke beslissing. De geldkraan dichtdraaien betekent een failliete reder met een schip dat veel minder waard is dan de schuld aan de bank. Zo werd de Vogesailor (164.188 dwt, 1996) verkocht voor $ 11,6 miljoen, amper $ 0,5 miljoen boven de schrootwaarde. Doormodderen dan maar in de hoop op betere tijden. Maar als die betere tijden niet snel komen is het risico van de banken opnieuw veel groter geworden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer