De Chinese economie ondergaat een inzinking, onder meer door een scherpe daling van de export. Dat zou kunnen worden gecompenseerd met grotere binnenlandse investeringen, maar de inflatie is nu al moeilijk in de hand te houden. De Europese Unie is China’s belangrijkste handelspartner en zolang de Europese economie stottert heeft China ook problemen.
De Greek Warrior (149.571 dwt, 1990) werd gecharterd oplevering Singapore, via Indonesië, teruglevering China voor een erg lage $ 4500 per dag plus een ballastbonus van $ 200.000.
Bij periodecharters werden wat betere huren betaald, maar reders worden er nog niet erg blij van. De Pontotriton (177.947 dwt, 2007) werd voor vijf tot negen maanden gecharterd voor $ 10.000 per dag. Voor de panamaxen waren de huren voor reizen in het Verre Oosten niet best. De Belo Horizonte (76.801 dwt, 2004) werd gecharterd oplevering Zuid-Japan, via Noord-Pacific, teruglevering Singapore/Japan voor $ 8300 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?