Zeevrachtenmarkt: Lichtpuntjes voor droge bulkers

Het dieptepunt lijkt intussen voor de droge bulkers wel bereikt. Er kwamen hier en daar al kleine verbeteringen. Het is mogelijk dat er een eind aan de dalingen kwam doordat reders besloten hun schepen liever stil te leggen dan nog langer afbraakvrachten te accepteren. Zo waren er op een gegeven moment zo’n 50 capesizers stilgelegd.

Het is intussen wel duidelijk dat China, hoe belangrijk ook voor de droge bulkers en de containervaart, de wereldeconomie niet op sleeptouw kan nemen. Voor het eerst in twee jaar daalde de Chinese buitenlandse handel in januari. De Europese Unie is China’s belangrijkste handelspartner en de Europese economische crisis is voor China een probleem. Bovendien kampt het land met een moeilijk in de hand te houden inflatie, waardoor arbeidsonrust dreigt, en een berg aan slechte leningen aan noodlijdende bedrijven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Lichtpuntjes voor droge bulkers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Lichtpuntjes voor droge bulkers

Het dieptepunt lijkt intussen voor de droge bulkers wel bereikt. Er kwamen hier en daar al kleine verbeteringen. Het is mogelijk dat er een eind aan de dalingen kwam doordat reders besloten hun schepen liever stil te leggen dan nog langer afbraakvrachten te accepteren. Zo waren er op een gegeven moment zo’n 50 capesizers stilgelegd.

Het is intussen wel duidelijk dat China, hoe belangrijk ook voor de droge bulkers en de containervaart, de wereldeconomie niet op sleeptouw kan nemen. Voor het eerst in twee jaar daalde de Chinese buitenlandse handel in januari. De Europese Unie is China’s belangrijkste handelspartner en de Europese economische crisis is voor China een probleem. Bovendien kampt het land met een moeilijk in de hand te houden inflatie, waardoor arbeidsonrust dreigt, en een berg aan slechte leningen aan noodlijdende bedrijven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer