De Thialf is eind december aan de tros van de zeesleper Taurus aan de werf in de Botlek aangekomen. Intussen is een uitgebreid levensduurverlengend programma opgestart dat 90 dagen in beslag neemt. Hiervan zal het vaartuig 60 dagen in het mammoetdok 7 doorbrengen, waar het op bijna 800 dokblokken wordt geplaatst. Bijzonder is dat de Thialf sinds de oplevering in 1985 door de Japanse Mitsui-werf voor de allereerste keer wordt drooggezet. Tijdens de dokperiode worden de bracings en floaters van een nieuw milieuvriendelijk verfsysteem voorzien, de beide 7100-tons kranen gemodificeerd en allerlei onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uitgevoerd. Heerema Marine Contractors zet de 202 meter lange en 88 meter brede Thialf steeds vaker in voor installatiewerk in diep water. Reden om het geen kraanvaartuig, maar een diepwaterconstructievaartuig (DCV) te noemen. De Thialf is het grootste kraanvaartuig van de HMC-vloot, die verder bestaat uit de halfafzinkbare kraanvaartuigen Hermod en Balder. Daarnaast is in aanbouw het monohull kraanschip Aegir, dat in 2013 de vloot komt versterken.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?