Zeevrachtenmarkt: Donkere wolk boven droge bulk

Boven de droge lading bulkers hangt de overcapaciteit als een donkere wolk. De capesizers zijn in hoge mate afhankelijk van de Chinese invoer van kolen en ijzererts. In de eerste zes maanden van 2011 verdienden de capesizers rond $ 8.500 per dag, nauwelijks boven de dagelijkse operationele kosten.

De oorzaak was dat China de invoer van ijzererts afremde ten gunste van de nationale mijnbouwers. In het 2e halfjaar veranderde die politiek weer en was ook Japan een belangrijke importeur van kolen en ijzererts in verband met het herstellen van de schade, veroorzaakt door de aardbeving en de tsunami. Maar het grote aantal nieuwe schepen, al in de vaart en in aanbouw zal in 2012 de inkomsten negatief beïnvloeden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Donkere wolk boven droge bulk | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Donkere wolk boven droge bulk

Boven de droge lading bulkers hangt de overcapaciteit als een donkere wolk. De capesizers zijn in hoge mate afhankelijk van de Chinese invoer van kolen en ijzererts. In de eerste zes maanden van 2011 verdienden de capesizers rond $ 8.500 per dag, nauwelijks boven de dagelijkse operationele kosten.

De oorzaak was dat China de invoer van ijzererts afremde ten gunste van de nationale mijnbouwers. In het 2e halfjaar veranderde die politiek weer en was ook Japan een belangrijke importeur van kolen en ijzererts in verband met het herstellen van de schade, veroorzaakt door de aardbeving en de tsunami. Maar het grote aantal nieuwe schepen, al in de vaart en in aanbouw zal in 2012 de inkomsten negatief beïnvloeden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer