Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor de capesizers

Voor de capesizers werd de markt wat beter. Hoewel de groei van de productie van staal in China afneemt, blijft de import van ijzererts groot. De vrachtprijzen voor ertsreizen van Brazilië naar China liggen inmiddels boven $ 29 per ton, voor reizen van Australië naar China wordt rond $ 13 per ton betaald. De Bulk Australia (170.578 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West- Europa voor $ 31.000 per dag.

Maar op lange termijn is er duidelijk twijfel over de toekomst van de capesizers, want bij periodecharters zijn de huren veel lager. De Iron Minor (177.932 dwt, 2007) werd voor 12 tot 18 maanden gecharterd voor $ 17.000 per dag.
Ondanks de wat betere markt voor de capesizers is de waarde van tweedehands capesizers nog laag. De Carouge (149.383 dwt, 1992) werd aan een Chinese reder verkocht voor $ 10 miljoen, amper 10% boven de schrootwaarde. Minder dan een jaar geleden bracht zo’n schip bijna het dubbele op. Toen werd de Iron Brothers (151.500 dwt, 1991) verkocht voor $ 19,5 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor de capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor de capesizers

Voor de capesizers werd de markt wat beter. Hoewel de groei van de productie van staal in China afneemt, blijft de import van ijzererts groot. De vrachtprijzen voor ertsreizen van Brazilië naar China liggen inmiddels boven $ 29 per ton, voor reizen van Australië naar China wordt rond $ 13 per ton betaald. De Bulk Australia (170.578 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische rondreis, teruglevering West- Europa voor $ 31.000 per dag.

Maar op lange termijn is er duidelijk twijfel over de toekomst van de capesizers, want bij periodecharters zijn de huren veel lager. De Iron Minor (177.932 dwt, 2007) werd voor 12 tot 18 maanden gecharterd voor $ 17.000 per dag.
Ondanks de wat betere markt voor de capesizers is de waarde van tweedehands capesizers nog laag. De Carouge (149.383 dwt, 1992) werd aan een Chinese reder verkocht voor $ 10 miljoen, amper 10% boven de schrootwaarde. Minder dan een jaar geleden bracht zo’n schip bijna het dubbele op. Toen werd de Iron Brothers (151.500 dwt, 1991) verkocht voor $ 19,5 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer