Geradbraakte kapitein krijgt medaille voor uitzonderlijke dapperheid op zee

Kapitein Seog Hae-Gyun van de chemicaliëntanker Samho Jewelry (11.500 ton), heeft 21 november de IMO Award 2011 voor exceptionele dapperheid op zee gekregen. De Koreaan zette zijn leven op het spel om bemanning en schip uit de klauwen van een groep wrede Somalische piraten te redden. Zelfs toen piraten zijn benen en schouders braken zette hij zijn verzetsacties voort.

Kapitein Martin Remeeus

Piraten braken zijn benen, maar niet zijn verzet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geradbraakte kapitein krijgt medaille voor uitzonderlijke dapperheid op zee | Schuttevaer.nl

Geradbraakte kapitein krijgt medaille voor uitzonderlijke dapperheid op zee

Kapitein Seog Hae-Gyun van de chemicaliëntanker Samho Jewelry (11.500 ton), heeft 21 november de IMO Award 2011 voor exceptionele dapperheid op zee gekregen. De Koreaan zette zijn leven op het spel om bemanning en schip uit de klauwen van een groep wrede Somalische piraten te redden. Zelfs toen piraten zijn benen en schouders braken zette hij zijn verzetsacties voort.

 Koreaanse Kapitein Seog Hae-Gyun
  • Piraten braken zijn benen, maar niet zijn verzet
  • Ziedend schoten piraten de kapitein in zijn buik

Door

Hans Heynen

De met chemicaliën geladen Samho Jewelry werd 15 januari, 350 mijl ten zuidoosten van Oman overvallen en geënterd door Somatische piraten. De bemanning trok zich terug in een versterkte citadel, maar de piraten slaagden erin die open te breken voor er hulp arriveerde. De bemanning werd gevangen genomen en de kapitein kreeg opdracht zo snel mogelijk naar Somalië te varen. Seog Hae-Gyun stuurde echter ongemerkt een zigzag-koers over de oceaan om de Koreaanse Marine gelegenheid te geven een bevrijdingsactie te organiseren. Hij regelde bovendien dat de brandstof vervuild raakte, waardoor de motoren niet meer normaal functioneerden en de snelheid daalde van 14 naar 6 knopen. Tenslotte deed hij het voorkomen alsof de stuurinstallatie niet goed werkte. Door die acties raakte het schip twee dagen na de kaping zelfs verder van de Somalische kust af en kon het Koreaans fregat Choi Young het schip naderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer