Twee reders zeggen openlijk het verbod te willen trotseren. Een aantal anderen doet dat in stilte of overweegt om te vlaggen.
Vroon Shipping uit Breskens riep reders vorige week woensdag op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Vroon kondigde aan particuliere beveiligers in te huren om een nieuwbouwtanker tegen piraterij te beschermen. De bijna afgebouwde tanker moet begin volgend jaar van Zuid-Korea, via de Indische Oceaan, naar Europa worden gevaren. ‘Wij vinden dat wij als werkgever de plicht hebben onze bemanning te beschermen’, zegt Filip Olde Bijvank, hoofd juridische zaken bij Vroon, dat vorig jaar het hefbare werkschip MPI Adventure (137 x 40 meter) liet beveiligen door een Vessel Protection Detachement (VPD) van het ministerie van Defensie. ‘Daar waren we blij mee, dat schip voldeed aan de criteria van Defensie. De tanker niet. Wij vinden echter dat alle schepen kwetsbaar zijn op de Indische Oceaan en plaatsen op al onze schepen onder buitenlandse vlag al langer private beveiligers. Op schepen onder Nederlandse vlag willen we dat ook doen. De definitie die Defensie hanteert voor het leveren van beveiliging is volkomen achterhaald.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?