Zeevrachtenmarkt: Geen reden tot jubelen

Als een markt zo slecht is als nu, dan wordt elke schijn van verbetering bejubeld alsof betere tijden nabij zijn. Zo wordt er al weken geschreven over een flinke verbetering van de markt voor capesizers.

De werkelijkheid is dat de huren nog steeds matig zijn en bij operationele kosten van rond $ 11.000 per dag en na aftrek van de financieringskosten er weinig rendement op het geïnvesteerde vermogen overblijft. De Bulk Hong Kong (180.000 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Nantong, via Zuid-Afrika optie Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 24.000 per dag, de Proud (178.055 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Antwerpen voor een Trans-Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 27.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Geen reden tot jubelen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Geen reden tot jubelen

Als een markt zo slecht is als nu, dan wordt elke schijn van verbetering bejubeld alsof betere tijden nabij zijn. Zo wordt er al weken geschreven over een flinke verbetering van de markt voor capesizers.

De werkelijkheid is dat de huren nog steeds matig zijn en bij operationele kosten van rond $ 11.000 per dag en na aftrek van de financieringskosten er weinig rendement op het geïnvesteerde vermogen overblijft. De Bulk Hong Kong (180.000 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Nantong, via Zuid-Afrika optie Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 24.000 per dag, de Proud (178.055 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Antwerpen voor een Trans-Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 27.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer