Zeevaart-studenten minder weg van varende carrière

Van de studenten Master Nautische Wetenschappen (4de jaar) aan de Hogere Zeevaartschool (HZS) in Antwerpen ambiëert slechts 77% de hoogste functie aan boord, die van gezagvoerder. Bij de aanvang van hun opleiding streefde 86% van de studenten in de afdeling ‘Dek’ naar de functie van kapitein.

Zeilschip

Door Justin Gleisner
Dat blijkt uit de (tweede) enquête die door de Belgische Zeevaartbond aan de HZS werd georganiseerd. Dezelfde bevraging werd ook gehouden in de afdeling ‘Scheepswerktuigkunde’, waarbij een tegengestelde tendens werd waargenomen. Na drie jaar is de groep jongeren die het tot hoofdwerktuigkundige willen schoppen, verhoogd van 60% bij de aanvang van hun studie tot 85% in het laatste jaar. De afdeling ‘Machine’ telt echter een groot aantal niet-Belgen die in hun land van herkomst weinig kansen hebben voor een interessante overstap aan land en die dus ‘gedoemd’ zouden zijn te blijven varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevaart-studenten minder weg van varende carrière | Schuttevaer.nl

Zeevaart-studenten minder weg van varende carrière

Van de studenten Master Nautische Wetenschappen (4de jaar) aan de Hogere Zeevaartschool (HZS) in Antwerpen ambiëert slechts 77% de hoogste functie aan boord, die van gezagvoerder. Bij de aanvang van hun opleiding streefde 86% van de studenten in de afdeling ‘Dek’ naar de functie van kapitein.

Zeilschip

Door

Justin Gleisner

Dat blijkt uit de (tweede) enquête die door de Belgische Zeevaartbond aan de HZS werd georganiseerd. Dezelfde bevraging werd ook gehouden in de afdeling ‘Scheepswerktuigkunde’, waarbij een tegengestelde tendens werd waargenomen. Na drie jaar is de groep jongeren die het tot hoofdwerktuigkundige willen schoppen, verhoogd van 60% bij de aanvang van hun studie tot 85% in het laatste jaar. De afdeling ‘Machine’ telt echter een groot aantal niet-Belgen die in hun land van herkomst weinig kansen hebben voor een interessante overstap aan land en die dus ‘gedoemd’ zouden zijn te blijven varen.

  • Slechts 29% laatstejaars wil varen tot pensioen

‘Blijven varen’ zit er voor de aspirant-dekofficieren hoe langer hoe minder in. Bij de eerstejaars in de afdeling ‘Nautische Wetenschappen’ gaf 49% aan hun volledige carrière op zee te willen doorbrengen. Maar bij de laatstejaars, na vier jaar studie, is dit percentage tot 29% geslonken. Ook hier werd bij de bachelors Scheepswerktuigkunde een omgekeerde tendens vastgesteld. In het eerste jaar zei 24% van de studenten te willen blijven varen tot hun 65ste. Maar in het derde jaar zien 62% van de laatstejaars een volledige loopbaan op zee wel zitten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer