Reders vinden Duitse vlag te duur

Duitsland dreigt zijn koopvaardijvloot te verliezen als wordt getornd aan de tonnagebelasting en andere financiële steun aan reders. Dat stelt de Duitse redersvereniging Verband Deutsche Reder (VDR) in reactie op een politieke discussie hierover en de intrekking van een miljoenensubsidie op sociale premies.

Door Marja de Vet
Op zoek naar bezuinigingsmogelijkheden vroegen de Grünen in de Bondsdag de Duitse regering onlangs hoeveel subsidie naar de zeevaart gaat. Tussen 2004 en nu gaat het om circa vijf miljard euro. Dit jaar gaat het volgens de regering om 380 miljoen euro steun aan Duitse zeeschepen. Maar volgens de reders is dat eigenlijk niet genoeg. De Duitse vlag zou per jaar per schip altijd nog zo’n 300.000 tot 500.000 euro duurder zijn dan sommige buitenlandse vlaggen. Dat wordt meer dan genoeg geacht om naar alternatieven te kijken.
Snel weg
Drie jaar na Nederland voerde Duitsland de tonnagebelasting in 1999 in om de koopvaardijvloot zoveel mogelijk voor de Duitse vlag te behouden. Sindsdien heft de fiscus belasting over de scheepsgrootte en niet langer over de winst van de zeeschepen. Meer Europese landen stapten over op deze korting op de inkomstenbelasting, in de hoop hun zeeschepen onder eigen vlag te houden en de bijbehorende kantooractiviteiten in eigen land.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reders vinden Duitse vlag te duur | Schuttevaer.nl

Reders vinden Duitse vlag te duur

Duitsland dreigt zijn koopvaardijvloot te verliezen als wordt getornd aan de tonnagebelasting en andere financiële steun aan reders. Dat stelt de Duitse redersvereniging Verband Deutsche Reder (VDR) in reactie op een politieke discussie hierover en de intrekking van een miljoenensubsidie op sociale premies.

Door

Marja de Vet

Op zoek naar bezuinigingsmogelijkheden vroegen de Grünen in de Bondsdag de Duitse regering onlangs hoeveel subsidie naar de zeevaart gaat. Tussen 2004 en nu gaat het om circa vijf miljard euro. Dit jaar gaat het volgens de regering om 380 miljoen euro steun aan Duitse zeeschepen. Maar volgens de reders is dat eigenlijk niet genoeg. De Duitse vlag zou per jaar per schip altijd nog zo’n 300.000 tot 500.000 euro duurder zijn dan sommige buitenlandse vlaggen. Dat wordt meer dan genoeg geacht om naar alternatieven te kijken.

Snel weg

Drie jaar na Nederland voerde Duitsland de tonnagebelasting in 1999 in om de koopvaardijvloot zoveel mogelijk voor de Duitse vlag te behouden. Sindsdien heft de fiscus belasting over de scheepsgrootte en niet langer over de winst van de zeeschepen. Meer Europese landen stapten over op deze korting op de inkomstenbelasting, in de hoop hun zeeschepen onder eigen vlag te houden en de bijbehorende kantooractiviteiten in eigen land.

  • Vragen bij tonnagebelasting roepen felle reactie op

Het VDR ziet de belastingmaatregel intussen niet meer als subsidie, maar als een bestaansgrondslag voor de Duitse scheepvaart. ‘Als de tonnagebelasting wordt afgeschaft, vaart er volgende week geen schip meer onder Duitse vlag’, zegt woordvoerder Max Johns. ‘Dan kan Duitsland helemaal geen belastingen meer heffen in de zeevaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer