Door Marja de Vet
Op zoek naar bezuinigingsmogelijkheden vroegen de Grünen in de Bondsdag de Duitse regering onlangs hoeveel subsidie naar de zeevaart gaat. Tussen 2004 en nu gaat het om circa vijf miljard euro. Dit jaar gaat het volgens de regering om 380 miljoen euro steun aan Duitse zeeschepen. Maar volgens de reders is dat eigenlijk niet genoeg. De Duitse vlag zou per jaar per schip altijd nog zo’n 300.000 tot 500.000 euro duurder zijn dan sommige buitenlandse vlaggen. Dat wordt meer dan genoeg geacht om naar alternatieven te kijken.
Snel weg
Drie jaar na Nederland voerde Duitsland de tonnagebelasting in 1999 in om de koopvaardijvloot zoveel mogelijk voor de Duitse vlag te behouden. Sindsdien heft de fiscus belasting over de scheepsgrootte en niet langer over de winst van de zeeschepen. Meer Europese landen stapten over op deze korting op de inkomstenbelasting, in de hoop hun zeeschepen onder eigen vlag te houden en de bijbehorende kantooractiviteiten in eigen land.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?