Zeevrachtenmarkt: Aan het ladingaanbod ligt het niet

Voor de droge bulkers bleef de markt zwak. Traditioneel is de zomer voor de droge bulkers een slecht seizoen en er is weinig kans dat het nu anders zal zijn. Voor de capesizers was er in het Verre Oosten wat meer ladingaanbod en verbeterden de vrachtprijzen.

Voor reizen van Brazilië naar China daalden echter de vrachten. Voor ijzererts reizen van Brazilië lagen de vrachten rond $ 20 per ton, van Australië naar China rond $ 7,50. De MG Courage (206.254 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van Zuid-Afrika naar Rotterdam voor $ 10.250 per dag. Volgens door China verstrekte cijfers importeerde dit land in mei ruim 53 miljoen ton ijzererts, bijna 3% meer dan in mei vorig jaar. Aan het ladingaanbod ligt het dus niet. Het is de overcapaciteit die de droefenis van de markt veroorzaakt.
Panamaxen
Voor de panamaxen was er ook enige verbetering in het Verre Oosten, maar er zijn zoveel schepen dat de verbetering maar marginaal was. Vooral meer kolenreizen uit Indonesië zorgden voor meer vraag naar panamaxen. De Fortezza (69.634 dwt, 1993) werd gecharterd oplevering Guangzhou, via Indonesië, teruglevering India voor $ 16.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Aan het ladingaanbod ligt het niet | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Aan het ladingaanbod ligt het niet

Voor de droge bulkers bleef de markt zwak. Traditioneel is de zomer voor de droge bulkers een slecht seizoen en er is weinig kans dat het nu anders zal zijn. Voor de capesizers was er in het Verre Oosten wat meer ladingaanbod en verbeterden de vrachtprijzen.

Voor reizen van Brazilië naar China daalden echter de vrachten. Voor ijzererts reizen van Brazilië lagen de vrachten rond $ 20 per ton, van Australië naar China rond $ 7,50. De MG Courage (206.254 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van Zuid-Afrika naar Rotterdam voor $ 10.250 per dag. Volgens door China verstrekte cijfers importeerde dit land in mei ruim 53 miljoen ton ijzererts, bijna 3% meer dan in mei vorig jaar. Aan het ladingaanbod ligt het dus niet. Het is de overcapaciteit die de droefenis van de markt veroorzaakt.

Panamaxen

Voor de panamaxen was er ook enige verbetering in het Verre Oosten, maar er zijn zoveel schepen dat de verbetering maar marginaal was. Vooral meer kolenreizen uit Indonesië zorgden voor meer vraag naar panamaxen. De Fortezza (69.634 dwt, 1993) werd gecharterd oplevering Guangzhou, via Indonesië, teruglevering India voor $ 16.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer