KVNR: Rust in arbeidsmarkt zeevaart

De arbeidsmarkt in de Nederlandse zeevaart kwam volgens redersorganisatie KVNR in 2010 ‘wat tot rust’. Jarenlang was die ‘overspannen’, met als gevolg een sterke arbeidsmobiliteit en sterke loonontwikkeling. Invulling van de werkgelegenheidsgroei met vooral buitenlandse zeevarenden in de periode 2006-2009 haalde de druk van de ketel, maar er is nog altijd een groot gebrek aan jong talent in de scheepvaartsector. Ondanks stage- en baangarantie.

Buitenlandse zeevarenden halen druk van de ketel

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KVNR: Rust in arbeidsmarkt zeevaart | Schuttevaer.nl

KVNR: Rust in arbeidsmarkt zeevaart

De arbeidsmarkt in de Nederlandse zeevaart kwam volgens redersorganisatie KVNR in 2010 ‘wat tot rust’. Jarenlang was die ‘overspannen’, met als gevolg een sterke arbeidsmobiliteit en sterke loonontwikkeling. Invulling van de werkgelegenheidsgroei met vooral buitenlandse zeevarenden in de periode 2006-2009 haalde de druk van de ketel, maar er is nog altijd een groot gebrek aan jong talent in de scheepvaartsector. Ondanks stage- en baangarantie.

  • Buitenlandse zeevarenden halen druk van de ketel

Door

Dirk van der Meulen

Volgens de nieuwste cijfers (2009) in het jaarverslag 2010 van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) zijn er 25.510 personen werkzaam in de Nederlandse zeevaart, van wie 23.620 op zee. Het Nederlands aandeel bedraagt 5.930: 30% hiervan is walpersoneel en 70% zeevarenden. De meeste buitenlandse werknemers zijn afkomstig uit de Filippijnen, Rusland en Indonesië.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer