Zeevrachtenmarkt: Capesizers verder onder druk

Het bleef droefenis voor de capesizers. De Five Stars Fujian (181.383 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Singapore, via Brazilië, teruglevering China voor $ 6000 per dag. Nog magerder was het charter van de IVS Cabernet (177.173 dwt, 2007). Dit schip werd gecharterd oplevering Gijon voor een trans-Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 5000 per dag. Er gaan steeds meer oudere capesizers naar de slopers, want zicht op een snelle verbetering is er niet.

Maar het aantal nieuwbouwschepen overtreft nog steeds ver het aantal dat naar de slopers gaat. Een wat kleinere capesizer, de Kingway 2 (105.000 dwt, 1981), werd aan slopers in Bangladesh verkocht voor $ 8,2 miljoen. De reder kocht het schip vorig jaar voor $ 7,2 miljoen. Al flink wat tijd is de vrachtenmarkt slecht voor de capesizers dus veel winst zal de reder niet hebben gemaakt.
Ook voor de obo’s (oil bulk ore) is de markt slecht, want ook de tankers hebben het moeilijk. De obo Front Breaker (169.000 dwt, 1991) ging naar de slopers voor $ 11,7 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Capesizers verder onder druk | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Capesizers verder onder druk

Het bleef droefenis voor de capesizers. De Five Stars Fujian (181.383 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Singapore, via Brazilië, teruglevering China voor $ 6000 per dag. Nog magerder was het charter van de IVS Cabernet (177.173 dwt, 2007). Dit schip werd gecharterd oplevering Gijon voor een trans-Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 5000 per dag. Er gaan steeds meer oudere capesizers naar de slopers, want zicht op een snelle verbetering is er niet.

Maar het aantal nieuwbouwschepen overtreft nog steeds ver het aantal dat naar de slopers gaat. Een wat kleinere capesizer, de Kingway 2 (105.000 dwt, 1981), werd aan slopers in Bangladesh verkocht voor $ 8,2 miljoen. De reder kocht het schip vorig jaar voor $ 7,2 miljoen. Al flink wat tijd is de vrachtenmarkt slecht voor de capesizers dus veel winst zal de reder niet hebben gemaakt.

Ook voor de obo’s (oil bulk ore) is de markt slecht, want ook de tankers hebben het moeilijk. De obo Front Breaker (169.000 dwt, 1991) ging naar de slopers voor $ 11,7 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer